Zmień postawę ciała ćwicząc jogę – stopy

fot.123rf

Główną funkcją stopy jest udział w poruszaniu się oraz podpieraniu ciała w trakcie stania. Od jej kształtu między innymi zależy rodzaj naszego chodu i sposób utrzymywania pozycji wyprostowanej. Wszelkie deformacje w jej obrębie przenoszą się na nasze stawy kolanowe, biodrowe oraz kręgosłup. Refleksologia idzie krok dalej, według tej metody każdemu punktowi na stopie odpowiada określony organ, narząd wewnętrzny bądź część ciała. W jodze również zwracamy uwagę na ogromne znaczenie stopy dla utrzymania harmonii w całym ciele. Prawidłowy rozkład ciężaru ciała na stopie, nacisk i napięcie jest niezbędne by utrzymać zdrowie.
W naszej cywilizacji stopy są często tematem raczej do wstydzenia się niż chwalenia. Skutkiem takich zachowań jest maskowanie ich i zasłanianie. Wszelkiego rodzaju skarpety, pończochy oraz obuwie mają być atrakcyjne, by ukryć to, co nam się nie podoba. Jedynym miejscem, gdzie przyzwalamy sobie na ich pokazanie jest basen lub plaża. Z zadziwieniem można też zauważyć jak szybko po wyjściu z wody wiele osób zaczyna zakrywać stopy. W skrajnych przypadkach możemy obserwować osoby chodzące latem po plaży w skarpetkach czy też pełnych butach. Każdy z nas ma wyobrażenie idealnego kształtu, jeśli go brak zaczynamy maskowanie niedoskonałości. Dlatego często nosimy obuwie niedostosowane do kształtu naszej stopy. Jeśli odciśniemy stopę w piasku, a następnie do niego przystawimy but, zauważymy czy faktycznie swobodnie mieścimy w nim stopę.

Możemy mieć tutaj do czynienia z kilkoma deformacjami. Nasze paluchy mogą być koślawe (hallux valgus), szpotawe, młotkowate, młoteczkowate i szponiaste. Nie jest to problem tylko natury estetycznej, poprzez pojawianie się modzeli i odcisków występuje również silny ból.

Chcąc zadbać o prawidłowy kształt paluchów powinniśmy ćwiczyć jogę w separatorach (urządzenie używane w pedicure do malowania paznokci). Regularne stosowanie ich w trakcie zajęć pozwala nam na utrzymanie skorygowanego kształtu stopy. Warto zatem sprawdzić jak jest w naszym przypadku. Jeśli nie potrafimy swobodnie rozszerzyć paluchów to znak że mięśnie tej części stopy stały się „martwe” zaś kości są nadmiernie ściśnięte. Osoby ćwiczące jogę w zaproponowany tutaj sposób, potwierdzają iż palce zaczynają się rozszerzać i prostować.

Inny problem to brak zachowania równowagi w napięciu dwóch łuków w obrębie stopy: poprzecznego i podłużnego.

rycina

Mięśnie zlokalizowane w podeszwie mogą być zbyt słabe powodując płaskostopie poprzeczne lub podłużne, mogą też być nadmierne przykurczone wywołując problem nazywany stopą wydrążoną. W pierwszym przypadku łuki stóp są zapadnięte, w drugim zaś nadmiernie uniesione.

rycina

W jodze Iyengara od pierwszych zajęć uczymy początkujących by stojąc odpowiednio dociskali stopy. Równomierne rozkładanie ciężaru podnosi łuk stopy i opuszcza go w przypadku nadmiernego uniesienia. Ważne są cztery punkty: nasada dużego palucha, nasada małego palca, wewnętrzna i zewnętrzna pięta.