Rozpoczęła się 15. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Jakie filmy znalazły się w programie?
Tegoroczna odsłona festiwalu potrwa od 23 lipca do 2 sierpnia 2015. Kompletny program j. Oto 11 polskich premier, które można obejrzeć we Wrocławiu
Zupełnie Nowy Testament
Gdzie mieszka Pan Bóg? W Brukseli. Z rodziną, którą tyranizuje. Największą przyjemność sprawia mu bezmyślne oglądanie telewizji, dokuczanie żonie i wymyślanie praw, które coraz bardziej komplikują ludziom życie. Do czasu. Jego córka Ea nie może go już znieść i postanawia się zbuntować. Wykrada ojcu z komputera hasła i wszystkie tajemnice, dzięki którym będzie mogła urządzić świat zupełnie od nowa. Belgia, Francja, Luksemburg, 2015
Kim była naprawdę Amy Winehouse, która z dnia na dzień stała się ikoną światowej muzyki? Dlaczego zginęła w tajemniczych okolicznościach w wieku zaledwie 27 lat? „Amy” to trzymająca w napięciu historia, stworzona z nieznanych dotąd materiałów, kręconych ukradkiem ujęć, zbliżeń i wyznań. Przejmujący film, który ukazuje prawdziwą historię, znaną tylko z plotkarskich portali i pierwszych stron gazet. Wielka Brytania, 2015
Zabójczyni
Film Hou Hsiao-hsiena przenosi nas do Chin sprzed wieków, kiedy honor i dane słowo znaczyły więcej niż zawartość cesarskiego skarbca. Przynajmniej w teorii. Córka generała została w dzieciństwie uprowadzona przez mniszkę i wyszkolona przez nią na zabójczynię doskonałą. Dziewczyna bez mrugnięcia okiem eliminuje kolejnych dygnitarzy. Głęboko wierzy, że w ten sposób oczyszcza świat ze zła. Sytuacja zmieni się, gdy po nieudanej misji musi udać się w rodzinne strony. Tajwan, Chiny, HongKong, 2015.
Moja matka
„Antyelegia” poświęcona zmarłej kilka lat temu matce reżysera, dla wielu krytyków okazała się największym odkryciem tegorocznego festiwalu w Cannes. Nawiązując do tradycji włoskiego kina autorskiego, Moretti stworzył portret artysty na rozstaju dróg, film o niełatwych relacjach sztuki i zwykłej egzystencji, który zręcznie lawiruje pomiędzy powagą a komiczną lekkością. Francja, Włochy, 2015
LOVE
Gaspar Noé, reżyser filmu „Nieodwracalne”, oraz Benoît Debie, autor zdjęć do„ Spring Breakers”, połączyli siły, by w śmiały, świeży i wizualnie przełomowy sposób pokazać fizyczną stronę miłości dwudziestolatków. Zaprezentowany na festiwalu w Cannes film zawiera jedne z najodważniejszych scen erotycznych w historii niezależnego kina. W 3D. Belgia, Francja, 2015
Intruz
Kiedy John wraca do rodzinnej miejscowości po odbyciu dwuletniej kary więzienia, ma nadzieję zacząć wszystko od nowa. Niestety mieszkańcy miasteczka i koledzy ze szkoły nie zamierzają dać mu takiej szansy. Fabularny debiut wychowanka łódzkiej Filmówki świetnie buduje napięcie, a swoją siłę czerpie z powściągliwości. Utrzymane w chłodnej tonacji zdjęcia Łukasza Żala (Ida) podkreślają narastającą atmosferę wyobcowania. Francja, Polska, Szwecja, 2015
Syn Szawła
48 godzin z życia Szawła Auslandera, członka Sonderkommando - oddziału żydowskich więźniów zmuszonych asystować hitlerowcom w wielkiej machinie Zagłady. W rzeczywistości, której nie sposób pojąć, Szaweł próbuje ocalić w sobie to, co zostało z człowieka, którym kiedyś był. Debiut 38-letniego László Nemesa – nagrodzony Grand Prix na festiwalu w Cannes – przełamuje dotychczasowe, typowe dla fabuł o Holokauście klisze narracyjne. Reżyser zrezygnował z epickiej skali, która tworzy iluzję, że jesteśmy w stanie pojąć skalę tej zbrodni. Węgry, 2015.
Mustang
Pierwszy dzień wakacji na tureckiej prowincji upłynął Lale i jej czterem siostrom na niewinnych zabawach z chłopcami nad wodą. Skończyło się to jednak skandalem i oskarżeniem o niemoralne zachowanie. W mniemaniu dorosłych najlepszym rozwiązaniem problemów jest zgodne z konserwatywnymi obyczajami znalezienie młodym kobietom mężów. Każda z sióstr, kochających wolność i dotychczasowe pozbawione nakazów życie, inaczej podejdzie do obowiązków narzucanych przez krewnych i tradycję. Inaczej też potoczą się ich losy. Francja, Niemcy, Turcja, Katar, 2015
Duke of Burgundy. Reguły pożądania
Opowieść o dwóch kobietach, które w domku na prowincji zabawiają się w panią i służącą, w fascynujący sposób łączy tajemniczość, seksualność i czarny humor. Reżyser finezyjnie i kapryśnie bawi się formułą dawnego kina erotycznego. Choć film niemal w każdej scenie emanuje seksualnym napięciem, na ekranie ani przez chwilę nie uświadczymy zupełnej nagości. Erotyzm pozostaje tu zaklęty przede wszystkim w wymyślnych kostiumach, które przygotowała znana ze współpracy z Peterem Greenawayem Andrea Flesch. Wielka Brytania, 2015
Nasza młodsza siostra
W mieście Kamakura w dużym domu z duszą mieszkają trzy siostry – Sachi, Yoshino i Chika. Pewnego dnia otrzymują wiadomość o śmierci ojca, z którym od 15 lat nie miały żadnego kontaktu. Jadą na pogrzeb, gdzie poznają swoją przyrodnią siostrę – nieśmiałą nastolatkę Suzu. Postanawiają otoczyć opieką osieroconą dziewczynkę, zabierając ją ze sobą do Kamakury. Reżyser poetycko i z elegancją celebruje zwyczajne, proste życie, a jednocześnie tworzy film głęboki, naturalny i realistyczny. Japonia, 2015
Skarb
Czarna komedia, osobliwy przykład filmu przygodowego zrealizowanego w naturalistycznej estetyce nowego kina rumuńskiego. 33-letni Costi wiedzie z rodziną skromne, spokojne życie w mieście. Wieczorami czyta synkowi bajki na dobranoc. Costi nie przeczuwa, że niebawem znajdzie się w sytuacji rodem z kart dziecięcej książki. Film sprawia wrażenie dokumentu, jest nakręcony w charakterystycznym stylu współczesnych rumuńskich reżyserów, którzy do perfekcji opanowali umiejętność opowiadania fascynujących historii za pomocą prostej formy. Francja, Rumunia, 2015