Jaką zabawkę dać w prezencie dziecku?

123rf.com

Zanim wyruszymy na przedświąteczne poszukiwania idealnych gwiazdkowych niespodzianek, warto poznać oczekiwania maluchów. Czym najchętniej bawią się dzieci?
W czasie zabawy dzieci wyrażają swoje uczucia, pragnienia i marzenia. Rozwijają wyobraźnię i uczą się współdziałania w grupie. Zabawa jest więc niezwykle istotnym elementem rozwoju dzieci, a do odpowiedniej stymulacji potrzeba dobrze dobranych narzędzi, czyli zabawek idealnie dopasowanych do potrzeb najmłodszych.

„Dla najmłodszych wszystko może być ciekawą zabawką – patyk, kamyk, liść czy papierek po cukierku. W zależności od sposobu ich wykorzystania, rzeczy te dostarczają rozmaitych wrażeń – od dźwięku, przez dotyk, zapach, odczucia wzrokowe, aż po smak. Dlatego właściwie dobrana zabawka, uwzględniająca zmieniające się potrzeby, pozwala dziecku rozwijać te zdolności, które na danym etapie jego życia są najważniejsze”, mówi Marta Żysko-Pałuba, psycholog i psychoterapeuta specjalizująca się w pracy z dziećmi.

reklama

Jak pokazuje badanie Zabawki są ważne” przeprowadzone przez grupę badawczą Ipsos na zlecenie Mattel*, 63% naszych pociech w wieku od 3 do 9 lat poświęca na samodzielną zabawę w tygodniu średnio 2,7 godziny dziennie, podczas których trenują swoje umiejętności, ucząc się reguł postępowania oraz różnych sposobów wyrażania uczuć czy rozwiązywania problemów. Zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenie, gdy zastanawiamy się nad prezentami, warto wiedzieć, po jakie zabawki dzieci sięgają najchętniej.

Według wyników badania, aż 45% dziewczynek wciąż najchętniej bawi się lalkami, kreując i odgrywając różne scenariusze i role. Takie tematyczne zabawy nie tylko stymulują spostrzegawczość i uwagę, ale również rozwijają inicjatywę, pomysłowość i zaradność. Ponadto 38% dziewczynek lubi gry planszowe i puzzle, a 34% z nich chętnie sięga po książki. Badanie potwierdza, że także dorośli najczęściej wybierają je do wspólnej zabawy z dziećmi.

Wśród ulubionych chłopięcych zabawek z kolei królują klocki (48%) oraz samochody i tory (40%), które pozwalają przekształcać, przebudowywać i konstruować. Dzięki takim aktywnościom tworzy się wyobraźnia przestrzenna oraz umiejętność planowania zadań. Chłopcy, podobnie jak dziewczynki, do wspólnej zabawy z rodzicami najczęściej wykorzystują gry planszowe, po które sięga 30% opiekunów.

*Badanie zrealizowane w maju 2016 roku na próbie 807 dzieci w wieku od 3 do 9 lat oraz ich rodziców