Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Jak osiągnąć równowagę emocjonalną i zdrowie?

fot.123rf
10 lutego 2016 in Psychologia by Krzysztof Boczek
To tak proste ćwiczenia, że można je opanować w ciągu jednego dnia. I wykonywać codziennie. Efekt? Jesteś bardziej zrelaksowana i świadoma ciała. Z instruktorami UNIVERSAL HEALING TAO, Moniką Jędrzejewską i Maciejem Panabażysem, rozmawia Krzysztof Boczek.

Czym jest Universal Healing Tao? Jak dla mnie to połączenie medytacji ruchowej z medytacją uważności.

Maciej Panabażys: Ciężko to tak prosto zdefiniować. UHT to cały ciąg różnego rodzaju ćwiczeń zbudowanych na zasadzie edukacji uniwersyteckiej, czyli z coraz wyższymi poziomami. Jest medytacja mindfulness, praca z ciałem, masaże, automasaże… Różne metody, które służą szybszemu i zdrowszemu wdrożeniu zmiany, jaką ten system ma przynosić.

A jeśli ktoś chciałby sobie wyobrazić te ćwiczenia, do czego byłyby podobne?

Monika Jędrzejewska: Chyba bardziej do tai-chi niż jogi. Ćwiczenia UHT są bardzo proste i mogą je wykonywać osoby z niską sprawnością fizyczną, a nawet z trudnościami mentalnymi. Są wzbogacone o medytacje i pogłębianie świadomości. Ale ich cel to coś więcej niż tylko dobrostan ciała. Bo pierwszym efektem jest równowaga emocjonalna – zmiany w ciele powodują zmiany w świadomości.

Czyli UHT może pomagać ludziom w depresji, zmagającym się z huśtawkami emocjonalnymi?

M.J.: Tak, ale też cierpiącym na bezsenność, melancholię. Taka osoba, ćwicząc UHT, nie myśli o swoim stanie psychicznym, tylko skupia się na ciele, na tym, co się w nim dzieje. Stopniowo ten stan tak się wyrównuje, że wysyła do umysłu sygnał o pozytywnej zmianie. A ten równoważy rozkołysane emocje.

A jak to działa w przypadku depresji?

M.J.: Jesteśmy psychofizyczni. Kiedy człowiek się denerwuje, to skraca mu się oddech. To atawizm z czasów, gdy zaatakowani mieliśmy do wyboru dwie strategie: walczyć albo uciekać. W obu tych opcjach zaciskają się naczynia krwionośne, napinają mięśnie i powięzi, by chronić wnętrze ciała przed atakiem. Obecnie tak samo reagujemy, nawet jeśli nic nie chce nas zjeść. Ale dzisiaj mamy inne zagrożenia. Przed trudną rozmową z szefem reagujemy tak, jakbyśmy mieli wejść do jaskini pełnej tygrysów. Jeśli więc w takiej sytuacji włączymy „moduł relaksu” – będziemy głęboko oddychać brzuchem – i nauczymy się tego automatyzmu, to nawet jeśli dostaniemy z mózgu sygnał „red alert”, nasze ciało ma szansę zareagować rozluźnieniem. A mózg dostanie informację zwrotną: „Jest OK”. Będziemy mogli wtedy zebrać myśli, znaleźć lepszą odpowiedź, trafne kontrargumenty.

Strony: 1 2 3


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI