Konflikt – jak się zachować?

fot.123rf

Strategia postępowania gdy już doszło do starcia:
KROK 1. ZADBAJ O SWÓJ KOMFORT PSYCHICZNY. Nie siedź sama z problemem – postaraj się opowiedzieć o nim obiektywnie nastawionej osobie, zaufanej i wyposażonej w odpowiednie narzędzia. Potraktuj to jako rozpoczęcie pracy nad poprawieniem jakości życia – znajdź pozytywny wymiar sytuacji i zadbaj o swoje poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli sytuacja powtarza się kolejny raz, zastanów się, czy to nie jest właściwy moment na skorzystanie z porady profesjonalisty – psychologa lub coacha.

KROK 2. WYGADAJ SIĘ. Wyrzuć z siebie to, co ci ciąży. Już samo opowiedzenie o problemie powoduje, że niektóre osoby czują ulgę. Co więcej, poprzez mówienie o tym, co się dzieje, sami zaczynamy dostrzegać pewne rozwiązania, bo każdy z nas jest najmądrzejszym doradcą dla siebie, tylko zazwyczaj gubi nas subiektywizm.

KROK 3. WEJDŹ W MOKASYNY DRUGIEJ OSOBY. Zapytaj samą siebie, jak sytuacja wyglądała z perspektywy twojego rozmówcy. Taka próba zobaczenia drugiej strony medalu może nie być dla ciebie komfortowa, ale tylko dzięki wyjściu poza własny punkt widzenia będziesz mogła oddzielić fakty od emocji. Podejdź do problemu rozwojowo, zadaj sobie pytania: Jak by to było, gdybym w podejściu do tej sytuacji wyszła poza schemat? Jak całe zajście mogło wyglądać z drugiej strony?

Ćwiczenie „Duszek Kacperek”

W konflikcie ważne jest, żeby popatrzeć zarówno na siebie, jak i na drugą osobę z odpowiedniego dystansu, z perspektywy filmowego duszka Kacperka. Spójrz na problem oczami trzeciej osoby, obiektywnej, nie tej, która jest w emocjach, nie tej, która broni czegoś, co jej zabrano, bądź która sobie interpretuje, że coś jej zabrano. Na tym etapie dobrze jest zadać sobie jak najwięcej pytań typu: Czy ktoś spoza konfliktu (czyli szef, kolega albo inny dział) mają wpływ na sytuację, która miała miejsce? Czy ja mam wpływ na tę sytuację? Jakie czynniki/bodźce uruchomiły lawinę wydarzeń?

Iwona Firmanty: trenerka umiejętności osobistych, coach kadry menedżerskiej, psycholog, socjolog, ekspertka z zakresu umiejętności interpersonalnych, komunikacji, wystąpień publicznych i budowania relacji. Założycielka firmy szkoleniowej Human Skills oraz twórczyni projektów Sensualna Kobieta Biznesu i Kobieta Alfa, www.humanskills.pl

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »