Jak dbać o swoje granice? – 10 kroków

Jak dbac o swoje granice? - 10 kroków
123rf

Ustalenie i utrzymanie granic to umiejętność, która pozwala cieszyć się zdrowymi, równoważnymi relacjami. Jak dbać o swoje granice?
1. Ustal swoje granice

Określ swoje fizyczne, emocjonalne, umysłowe i duchowe granice. Zastanów się, co możesz tolerować i akceptować, co w relacjach z innymi cię stresuje. Przypomnij sobie powtarzające się, nieprzyjemne sytuacje.

2. Poczuj, na co nie pozwalasz

W ustalaniu granic pomocny jest wewnętrzny kompas uczuć. Sygnałami, że pozwalasz na przekraczanie granic są dyskomfort i uraza. Pojawiają się, gdy jesteś wykorzystywana lub ktoś cię nie docenia, a ty się na to zgadzasz. Poczucie winy jest znakiem, że dajesz się obwiniać.

3. Bądź bezpośrednia

Utrzymanie zdrowych granic wymaga bezpośredniego i jednoznaczne dialogu. W sposób łagodny, ale stanowczy powiedz, że nie zgadzasz się na…

4. Niech utrzymanie granic będzie dla ciebie priorytetem

Gdy zaczynamy stawać za sobą, zmieniając swoje zwyczajowe postępowanie, stare wzorce mają swoje 5 minut. Czasem ze zdwojoną siłą odzywa się w nas strach, wina, wątpliwości, czy robimy dobrze. Popatrz się na to zjawisko jak na katar, który minie i rób swoje.

5. Ćwicz samoświadomość

Bądź uważna na swoje uczucia w procesie nauki wyznaczania granic. Zadawaj sobie pytania: Co się zmieniło? Co czuję w reakcji na moje nowe zachowanie? Jak teraz reaguję na innych?