Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Jak dbać o siebie zimą?

fot.123rf
15 grudnia 2015 in Zdrowie by Rafał Becker
Określeniem „Yang Sheng” Chińczycy nazywają szeroko rozumianą profilaktykę, czyli dbałość o zdrowie. Ważną jej część stanowią zalecenia związane z porami roku.

Po pierwsze: odpuść sobie liczenie kalorii

Zmiany, jakie zachodzą w otoczeniu podczas różnych pór roku, mają istotny wpływ na nasze ciało i umysł. Według Chińczyków zimą w ludzkim ciele spada ilość energii yang, która jest powiązana z aktywnością, ale za to wzrasta tzw. yin qi, czyli energia, która sprawia, że ciało jest lepiej odżywione – stąd prawidłowym zjawiskiem jest to, że na zimę nabieramy trochę więcej masy. Nie różnimy się w tym względzie od zwierząt, które zużywają ten nadmiar właśnie zimą, gdy w przyrodzie nie ma za dużo pokarmu. My obecnie o pokarm co prawda nie musimy się martwić, ale ponieważ w zimie wciąż jesteśmy aktywni i wychodzimy na zewnątrz, gdzie panują nieprzyjemne warunki atmosferyczne, przydaje nam się więcej masy ciała jako naturalna bariera ochronna.

Po drugie: zatroszcz się o nerki

Tradycyjna Medycyna Chińska zakłada, że w zimie nasza energia „zapada się” do najgłębszych warstw ciała, tzn. do kości i szpiku. Ten okres jest także mocno powiązany z nerkami. W chińskiej medycynie nerki to nie tylko organ oczyszczający, powiązany z pęcherzem moczowym, ale też związane z nim meridiany oraz system funkcjonalny, który korzystnie wpływa m.in. na stan naszych kości oraz mózgu. Dlatego w zimie powinniśmy zadbać o umysł nie tylko w aspekcie intelektualnym, ale też szeroko rozumianej mądrości. Nerki są uważane za korzeń życia, gdyż to w nich zawarte są główne zasoby energii życiowej. Podobnie jak u roślin soki na zimę spływają do korzeni, tak i u ludzi zauważalny jest podobny proces. Tyle że u nas korzeniem witalności są nerki.

Rafał Becker – instruktor qigong, specjalista w zakresie chińskiej profilaktyki zdrowia, www.shaolinqigong.pl

Więcej przeczytasz w najnowszym wydaniu e-kwartalnika Zdrowie ma SENS
7 kroków do zdrowia oraz porady „co jeść zimą” znajdziesz w zimowym wydaniu ZMS

 

eZIMA_okladka_glowna_OK_platkiPobierz za darmo i czytaj więcej o zdrowiu

W numerze: Holistyczny plan rozwojowy dla dwojga  

  • DIETA – zbliżanie przez gotowanie, czyli jak wprowadzić wspólny plan żywieniowy
  • TRENING – jak umacniać związek nie tylko na sali fitnessowej
  • DUCHOWOŚĆ – rytuały na budowanie bliskości

A także m.in.:

  • Zdrowotne postanowienia na 2016 rok, czyli rób każdego dnia jedną małą rzecz dla zdrowia
  • PSYCHE: Zaplanuj pozytywny rok! 12 rozwojowych lekcji na 12 miesięcy
  • JOGA – Poczuj relaksującą moc oddechu
  • Beata Sadowska – i jej przepis na eko-life
  • FOTOTERAPIA. Gdy za oknem mrok, poszukaj świetlnych doładowywaczy
  • RYBY. Które jeść, a których unikać?
  • PLAN CAMPBELLA. Roślinny system żywieniowy

 


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI