„Wesele” z wykopem w Teatrze Pijana Sypialnia

Teatr Pijana Sypialnia/FB

W sobotnie mroźne popołudnie, gdy cały świat był skuty lodem, wraz z koleżankami zajmującymi się od lat profesjonalnie kabaretem postanowiłyśmy zobaczyć spektakl największego teatru offowego w kraju, „Pijanej Sypialni”.
Moim znajomym oczy świeciły się oczy, gdy opowiadały o 100 osobach na scenie, w tym chórze i małej filharmonii, że długo nie trzeba było mnie namawiać – wiedziałam że musi być to coś niezwykłego. Błogosławiąc wynalezienie gps, dotarłyśmy nie bez trudu na ulicę Głębocką, do nowo otwartego Ośrodka Kultury Białołęka. W szatni kłębił się już podekscytowany tłum widzów, stanęłyśmy w długiej kolejce. Tuż przed wejściem na widownię dzieci moich koleżanek zadały krótkie pytanie typu killer: „O czym jest to Wesele?”. „O Polsce. I o prawdziwym ślubie inteligenta z chłopką. Trochę tam zjaw, dziwów różnych, ale fajne to jest”, zapewniłyśmy w odpowiedzi Melę i Kaję. No i się zaczęło…

Scenariusz „Wesela” powstał na motywach dramatu Wyspiańskiego. Na pierwszy ogień poszły kobiety, a konkretnie stereotypy związane z ich miejscem w społeczeństwie, w rodzinie, w relacjach z mężczyznami i dziećmi. Przedstawienie jest również współczesnym dialogiem aktorów z tekstem dramatu i ich polemiką z kliszami dotyczącymi Polski, patriotyzmu i wiary, a także naszych odwiecznych kompleksów i narodowych obsesji. Szybko dowiadujemy się, że najlepiej wychodzi nam cierpienie, kto jest za a kto przeciw programowi 500 plus. Na scenę wkraczają dwie rywalizujące ze sobą Matki Boskie; Ostrobramska (Aleksandra Dudczak) i Częstochowska (Blanka Miętkiewicz).

Po chwili pojawia się Wróżka Wernyhora – Sebastian Słomiński (a wcześniej Jasiek i wodzirej Rytm). Wspierając się o kubeł na śmieci, rozmawia z telewidzami i przepowiada im przyszłość. Nie brak i uczestników wesela: oszalałej Racheli (Karolina Lichocińska), speszonego Pana Młodego (Mariusz Żwierko, choreograf spektaklu) wraz z pełną wdzięku Panną Młodą (Ewelina Chaberek). Ale próżno szukać linearnie opowiedzianej historii Wyspiańskiego. Są tylko, cytaty, motywy i nastrój przypominający chwilami pełne grozy, ale i zabawy dobrze nam znane sceny z prawdziwych biesiad weselnych współczesnych Polaków.

Wspaniale i z rozmachem – mimo oszczędnych środków – wyreżyserowane zostały sceny zbiorowe. Jeśli dodać do tego chór, który – jak antycznej Grecji – dopowiadał pointy i śpiewał, oraz grupę Filharmonii Pijanej Sypialni z dyrygentem Danielem Zielińskim, który nagle wyskoczył na scenę i także zatańczył w jednej ze scen zbiorowych, to macie tylko przedsmak tego, co się działo.
Na widowni siedziały całe rodziny, niektórzy widzowie znali już wcześniejsze spektakle teatru. Wszyscy reagowali niezwykle żywiołowo i nie nudzili się ani przez sekundę. Nawet dzieci, a to najbardziej wymagająca publiczność.

Wyrazy uznania należą się przede wszystkim Stanisławowi Dembskiemu, dobremu duchowi teatru, który go założył i wszystkiego tych zapaleńców nauczył. „Wesele” wyreżyserował młody i niezwykle zdolny uczeń Dembskiego – Sławomir Narloch. On również napisał scenariusz i ułożył całą skomplikowany ruch sceniczny spektaklu. Za muzykę i przygotowanie wokalne chóru odpowiadał dyrygent Daniel Zieliński. Z szacunku i podziwu dla efektów ich pracy wymieniam poniżej wszystkich, którzy pojawili się na scenie. Bo takiego „Wesela” z wykopem dawno nie widziałam. I pewnie długo nie zobaczę!

„Wesele” na motywach Stanisława Wyspiańskiego, reż. Sławomir Narloch, Teatr Pijana sypialnia w Białołęckim Ośrodku Kultury, Warszawa 2016

Bohaterowie wieczoru:
Aktorzy Teatu Pijana Sypialnia/ Studenci studia aktorskiego Teatu Pijana Sypialnia
Jasiek / Rytm / Wróżka Wernyhora – Sebastian Słomiński
Widmo I (Marysia) – Katarzyna Lasota
Widmo II (Maryna) – Agnieszka Kijewska
Widmo III (Zosia) – Paulina Dulla
Widmo IV (Rachela) – Karolina Lichocińska
Panna Młoda – Ewelina Chaberek
Pan Młody – Mariusz Żwierko
Ksiądz – Dominik Lubecki
Dzieci – Karolina Durajczyk, Gabriel Franczak
Matka Boska Ostrobramska / Kelnerzyca Różowa – Aleksandra Dudczak
Matka Boska Częstochowska – Blanka Miętkiewicz
Nos – Edward Myronenko
Różowe/i kelnerki/kelnerzy – Zuzanna Błońska, Aleksandra Gajek, Wojciech Gawrych, Adam Hadi, Aleksandra Iwanowska, Damian Matuszak, Jakub Pawlak, Michał Zieliński,
Kelnerki – Lena Hadi, Paula Grzeszczak, Aleksandra Paczek

Filharmonia Teatu Pijana Sypialnia
Flety – Anita Kaner-Marchewka, Justyna Szynkarczyk
Obój – Marta Trzcionkowska
Klarnety – Piotr Thieu Quang, Władysław Lech
Fagoty – Katarzyna Wasiak, Kacper Rudzki
Waltornia – Ambroży Golachowski
Trąbka – Andrzej Nestorowicz
Perkusja – Mikołaj Rytowski
Skrzypce I – Magdalena Górska, Joanna Pomykała, Ola Golczyńska, Szymon Kałużny, Milena Krupińska
Skrzypce II – Gabriela Korzycka, Maria Kapsiak, Agata Frysz, Małgorzata Zwierzchowska
Altówki – Agata Majchrzak, Marcin Studniarz, Maria Wierzbicka, Agata Wojtal
Wiolonczele – Katarzyna Tarkowska, Kajetan Kosiec, Zuzanna Hermanowska
Kontrabas – Paweł Kielak

Zespół wokalny Teatu Pijana Sypialnia
Soprany – Helena Bremer, Magdalena Dobrowolska, Anna Polanowska, Małgorzata Polanowska, Marika Stolarska
Alty – Aleksandra Braumańska, Ewelina Chaberek, Zuzanna Murawska, Patrycja Wszeborowska
Tenory – Piotr Bartosz, Stanisław Dembski, Sławomir Narloch, Jakub Pawlak, Maciej Wyszogrodzki
Basy – Jan Bogdaniuk, Wojciech Gawrych, Sebastian Słomiński, Michał Zieliński, Mariusz Żwierko