1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Filmy
  4. >
  5. „Polskie Oscary” rozdane. „Dziewczyna z igłą” nokautuje rywali – aż 11 Orłów dla filmu Magnusa von Horna

„Polskie Oscary” rozdane. „Dziewczyna z igłą” nokautuje rywali – aż 11 Orłów dla filmu Magnusa von Horna

„Dziewczyna z igłą” (Fot. materiały prasowe Gutek Film)
„Dziewczyna z igłą” (Fot. materiały prasowe Gutek Film)
Kurz po oscarowej nocy jeszcze nie opadł, a miłośnicy X Muzy doczekali się już kolejnego wielkiego filmowego wydarzenia, tym razem odbywającego się na naszym podwórku. Dziś wieczorem poznaliśmy bowiem nazwiska laureatów 27. Orłów, Polskich Nagród Filmowych, nie bez przyczyny nazywanych polskimi Oscarami.

Chociaż Los Angeles od Warszawy dzieli niemal 10 tysięcy kilometrów, emocje towarzyszące nominowanym twórcom, aktorom, producentom i dystrybutorom, w obu przypadkach sięgają zenitu. Nieprzypadkowo – przyznawane od 1999 roku Orły to jedne z najbardziej pożądanych i prestiżowych nagród w polskiej branży filmowej. Są uznawane za rodzimy odpowiednik Oscarów i wyróżniają najlepsze osiągnięcia w krajowej kinematografii.

W tym roku liderem w wyścigu po statuetki była „Biała odwaga” Marcina Koszałki, która otrzymała aż 15 nominacji. Tuż za nim uplasowała się „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna z 13 nominacjami oraz „Kulej. Dwie strony medalu” Xawerego Żuławskiego, który zdobył 9 nominacji. O nagrody aktorskie ubiegali się natomiast m.in. Sandra Drzymalska („Biała odwaga”, „Simona Kossak”), Michalina Olszańska („Kulej. Dwie strony medalu”), Jacek Borusiński („Wróbel”) i Marcin Dorociński („Minghun”). Co ciekawe, jedna z nominacji trafiła do amerykańskiego aktora Kierana Culkina, laureata Oscara za rolę w nakręconym w Polsce filmie „Prawdziwy ból”.

Orły 2025: do kogo trafiły statuetki?

Wieczór rozpoczął się od segmentu „In Memoriam”, w ramach którego pożegnaliśmy twórców filmowych, którzy odeszli w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w tym m.in. Stanisława Tyma, Elżbietę Zającówną, Jana A. P. Kaczmarka oraz Jerzego Stuhra. Następnie Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, zadedykował tegoroczną galę Ukrainie: – Mali ludzie zrównują morderców z ofiarami. My, ludzie, nie możemy być obojętni – powiedział.

Kto natomiast odebrał nagrody?

W tym roku laur dla najlepszego filmu powędrował do twórców „Dziewczyny z igłą” Magnusa von Horna. Produkcję wyróżniono także w 10 innych kategoriach: główna rola kobieca (Vic Carmen Sonne), drugoplanowa rola kobieca (Trine Dyrholm), reżyseria, scenariusz, zdjęcia (Michał Dymek), montaż, muzyka, kostiumy, charakteryzacja i scenografia.

„Kto czytał klasyczne, niewygładzone opowieści braci Grimm, ten wie, że baśnie potrafią być straszniejsze od horrorów. I jest tylko jedna rzecz, która może być jeszcze bardziej przerażająca. To rzeczywistość, najmroczniejsza wersja świata przedstawionego, jeśli zajrzy się w jej zaułki. Magnus von Horn wyciąga z tego mroku historię opartą o prawdziwą postać Dagmar Overbye, duńskiej zbrodniarki. W „Dziewczynie z igłą” ubiera ją w kostium pośredniczki adopcyjnej, pod dach której trafia główna bohaterka filmu Karoline. I tak zaczyna się czarno-biała, romansująca z kinem początków XX wieku potworna przypowiastka, której makabryczny wdzięk tylko podkręca przerażającą wizję, no właśnie, kostiumowej przeszłości czy może całkiem prawdopodobnej przyszłości? Takiej, w której brak wsparcia dla kobiet może zrodzić demony. Symboliczna Dagmar czeka tam, gdzie postawiono granice wolności” – pisała w swojej recenzji filmu na łamach portalu zwierciadlo.pl Marta Kowalska.

Trine Dyrholm w filmie „Dziewczyna z igłą” (Fot. materiały prasowe Gutek Film) Trine Dyrholm w filmie „Dziewczyna z igłą” (Fot. materiały prasowe Gutek Film)

Polska Akademia Filmowa doceniła również „Białą odwagę” Marcina Koszałki – na konto produkcji trafiły bowiem dwie statuetki: za najlepszą główną rolę męską (Filip Pławiak) i najlepszą drugoplanową rolę męską (Julian Świeżewski).

Sandra Drzymalska, Julian Świeżewski i Filip Pławiak w filmie „Biała odwaga” (Fot. materiały prasowe Monolith) Sandra Drzymalska, Julian Świeżewski i Filip Pławiak w filmie „Biała odwaga” (Fot. materiały prasowe Monolith)

Prestiżowa nagroda trafiła także do twórców produkcji, o których niejednokrotnie pisaliśmy na łamach naszego portalu, takich jak „Wanda Rutkiewicz: Ostatnia wyprawa” Elizy Kubarskiej, „Strefa interesów” Jonathana Glazera, „To nie mój film” Marii Zbąskiej, „Anatomia upadku” Justine Triet czy serial „Matki pingwinów”. Nagrodę Publiczności odebrali natomiast twórcy filmu „Kulej. Dwie strony medalu”.

Orły 2025: Allan Starski laureatem Orła za osiągnięcia życia

W tym roku Polską Nagrodę Filmową za Osiągnięcia Życia odebrał Allan Starski, pierwszy w historii Orłów scenograf, który zdobył nagrodę w tej kategorii. Wiadomość o wyróżnieniu przyjął z właściwą dla siebie skromnością. Dziękując Akademii, powiedział że Orzeł za Osiągnięcia Życia „nie będzie czuć się osamotniony, dołączy bowiem do sporej gromadki statuetek i będzie miał dobre towarzystwo”. W tym „dobrym towarzystwie” znajduje się m.in. Oscar za „Listę Schindlera” oraz Cezar za „Pianistę”.

Starski współtworzył świat filmowy w dziełach takich reżyserów jak Andrzej Wajda, Steven Spielberg, Roman Polański, Agnieszka Holland, Krzysztof Kieślowski czy Władysław Pasikowski. Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, a także Zarządu Głównego Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Scenograf jest także laureatem Orłów: za Najlepszą Scenografię do „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy, „Pianisty” Romana Polańskiego i „Pokłosia” Władysława Pasikowskiego, a teraz także Nagrody za Osiągnięcia Życia. Do Polskich Nagród Filmowych był również nominowany za scenografię do filmów „Prawo ojca” Marka Kondrata i „Ukryta gra” Łukasza Kośmickiego. Starskiemu w specjalnym wideo pogratulowali m.in. Agnieszka Holland, Roman Polański, Steven Spielberg oraz Janusz Kamiński. – Zobaczyłem swoich przyjaciół. Jednego zabrakło, Andrzeja Wajdy. Jemu zawdzięczam, że mam takich przyjaciół. On stworzył ze mnie scenografa, który pokochał kino – mówił ze Starski.

27. gala wręczenia Polskich Nagród Filmowych Orły odbyła się w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, a imprezę poprowadziła Grażyna Torbicka.

Orły 2025: laureaci „polskich Oscarów”

Najlepszy film:

  • „Biała odwaga”
  • „Dziewczyna z igłą”
  • „Kulej. Dwie strony medalu”
  • „Strefa interesów”
  • „To nie mój film”

Najlepsza reżyseria:

Najlepszy scenariusz:

  • „Biała odwaga”
  • „Dziewczyna z igłą”
  • „Kulej. Dwie strony medalu”
  • „Minghun”
  • „Prawdziwy ból”
  • „Strefa interesów”

Najlepszy film europejski:

Najlepszy film dokumentalny:

Odkrycie roku:

  • Gabriela Muskała, „Błazny”
  • Frederikke Hoffmeier, „Dziewczyna z igłą”
  • Kamila Tarabura, „Rzeczy niezbędne”
  • Tomasz Gąssowski, „Wróbel”
  • Maria Zbąska, „To nie mój film”

Najlepszy filmowy serial fabularny:

Najlepsza główna rola kobieca:

  • Sandra Drzymalska, „Biała odwaga”
  • Sandra Drzymalska, „Simona Kossak”
  • Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, „Kobieta z…”
  • Michalina Oszlańska, „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Vic Carmen Sonne, „Dziewczyna z igłą”

Najlepsza główna rola męska:

  • Jacek Borusiński, „Wróbel”
  • Maciej Damięcki, „Cisza nocna”
  • Marcin Dorociński, „Minghun”
  • Filip Pławiak, „Biała odwaga”
  • Tomasz Włosok, „Kulej. Dwie strony medalu”

Najlepsza drugoplanowa rola męska:

Najlepsza drugoplanowa rola kobieca:

  • Trine Dyrholm, „Dziewczyna z igłą”
  • Wiktoria Gorodeckaja, „Biała odwaga”
  • Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, „Rzeczy niezbędne”
  • Agata Kulesza, „Simona Kossak”
  • Joanna Kulig, „Kobieta z…”

Najlepsze zdjęcia:

Najlepszy montaż:

  • „Biała odwaga”
  • „Dziewczyna z igłą”
  • „Kobieta z…”
  • „Kulej. Dwie strony medalu”
  • „Sezony”
  • „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
  • „Wrooklyn Zoo”

Najlepsza muzyka:

  • „Biała odwaga”
  • „Diabeł”
  • „Dziewczyna z igłą”
  • „Idź pod prąd”
  • „Koński ogon”
  • „Kulej: Dwie strony medalu”
  • „Simona Kossak”
  • „To nie mój film”
  • „Wróbel”

Najlepszy dźwięk:

Najlepsza charakteryzacja:

  • „Biała odwaga”
  • „Czerwone maki”
  • „Dziewczyna z igłą”
  • „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
  • „Kulej: Dwie strony medalu”
  • „Sami swoi: Początek”
  • „Mighun”

Najlepsze kostiumy:

Najlepsza scenografia:

  • „Biała odwaga”
  • „Czerwone maki”
  • „Dziewczyna z igłą”
  • „Kobieta z…”
  • „Simona Kossak”
  • „Strefa interesów”

Nagroda Publiczności trafiła do filmu „Kulej. Dwie strony medalu”.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze