Stres – cztery kroki do świadomego działania

123rf.com

Kiedy zaskakują nas niechciane sytuacje, musimy na przykład nagle zmienić plany wakacyjne bądź rzuca nas ukochany mężczyzna, można zareagować wreszcie inaczej niż zwykle. Jak? Podpowiadają odkrycia naukowców z zakresu neurologii.
Ważne dla nas ustalenie neurologów brzmi, że ludzki mózg jest przez całe swoje życie i w każdej minucie zdolny restrukturyzacji. Oznacza to, że w każdej chwili możemy zacząć inaczej myśleć, inaczej czuć, inaczej działać. Czyli wyjść ze starych wzorców, które dyktowane są przez „stare okablowanie” naszego mózgu. Przekonania typu: „Zawsze mam pecha”, „Ciągle mi się to zdarza”, „Co za nieszczęście” można nieodwracalnie pożegnać po to, by wreszcie zaprosić do życia nowe. Skuteczność zapewni nam współpraca z własnym mózgiem przy wykorzystaniu neuroplastyczności kory szarej. Praca zaczyna się od zmiany wewnętrznych stanów emocjonalnych. Nawet głęboko zakorzenione problemy, takie jak uzależnienia, stres pourazowy, obsesje czy kompulsje, można pozytywnie transformować. Badania wykazały, że najszybciej można przepracować lęk.

Cztery kroki od sytuacji stresowej do nowego, świadomego działania

1. Uświadom sobie automatyczne wzorce swojego mózgu

To, że zachowujesz się w sposób, który jest nawykowy i ci szkodzi, wcale nie oznacza, że jesteś słaba, gorsza lub wadliwy jako istota ludzka. Przyjmij raczej pogląd, że twój mózg postawił przed tobą wyzwanie, żebyś te zachowania zmieniła. Nie jest to łatwe zadanie, bo dotyczy podświadomych procesów. Jednak w twojej mocy jest je sobie uświadomić. Zastanów się jak reagujesz w trudnych sytuacjach. Weź pod uwagę te zachowania, które chcesz zmienić. Przykłady: