Jak zadbać o swoje serce?

fot.123rf

Światowe statystyki są jednoznaczne: pierwszą przyczyną umieralności kobiet nie jest, jak się powszechnie uważa, rak piersi (zabija 1 na 26 kobiet), a zawał, miażdżyca i udar (są przyczyną śmierci co trzeciej kobiety). Choroby serca i układu krążenia zabijają dwukrotnie więcej kobiet niż rak we wszystkich jego odmianach! Jest to związane ze współczesnym stylem życia zmuszającym nas do godzenia kariery zawodowej z życiem rodzinnym. Codzienny stres, niewłaściwa dieta, używki oraz spóźniona lub niewłaściwa diagnostyka to główne przyczyny problemu.
Wprowadź zdrowe nawyki

reklama

  1. Jedz pełnoziarniste pieczywo. Postaw na chleb razowy, makarony i płatki
    zbożowe, szczególnie żyto, proso, kukurydzę, pszenicę, grykę, jęczmień, owies.
  2. Jak najwięcej warzyw. Pamiętaj o zasadzie 5 porcji warzyw dziennie.
  3. Unikaj tłuszczów zwierzęcych. Zastąp je oliwą, olejem lnianym, kukurydzianym, z pestek winogron, a czerwone mięso – chudszym drobiowym i tłustymi rybami, głównie dorszem, makrelą i łososiem.
  4. Spożywaj dużo witaminy E. Szczególnie w naturalnej postaci – jedz dużo zielonych warzyw liściastych, kiełków pszenicy, orzechów, nasion i pełnych ziaren.
  5. Zrezygnuj z fast foodów. Unikaj żywności bogatej w ukryty tłuszcz oraz wyeliminuj produkty będące źródłem cholesterolu, jak jaja, podroby, tłuste mięso (parówki, boczek) czy masło.
  6. Zwykłą sól zastąp solą morską lub grubą kopalną. Stosuj je jednak w niewielkich ilościach; zrezygnuj ze słonych przekąsek, żółtych serów i produktów instant (np. zupy lub sosy w proszku).
  7. Uzupełniaj potas i magnez. Dobrym źródłem potasu są: pomidory, orzechy oraz warzywa strączkowe, a magnezu: gorzkie kakao, orzechy oraz płatki zbożowe.
  8. Zrezygnuj z dosładzanych soków i słodkich gazowanych napojów. Obniżysz w ten sposób ilość cukrów prostych w diecie, co przyczyni się do spadku poziomu cholesterolu we krwi. Pij wodę mineralną oraz ziołowe herbaty, a także świeżo wyciskane soki z owoców sezonowych.
  9. Ćwicz i dbaj o codzienną porcję ruchu. Zrezygnuj z windy i ruchomych schodów, wybierz się do pracy na piechotę lub na rowerze.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »