Ochota na słodycze? Jest na to sposób!

Czujesz nieustanne łaknienie, potrzebę słodkiego smaku? Prawdopodobnie uzależniłeś się od cukru.
Normalną reakcją organizmu jest sporadyczna ochota na kawałek czekolady lub porcję ulubionego ciasta, jeżeli natomiast częste spożywanie określonej żywności staje się dla nas nawykiem, którego nie możemy kontrolować, to faktycznie mamy problem. Na szczęście istnieją sposoby i środki, dzięki którym możemy pokonać naszą „słodką” słabość.

reklama

1. Po pierwsze, poznaj przyczynę…

  • Insulinowa huśtawka

Im więcej cukru jesz, tym więcej go pragniesz. Podczas spożywania węglowodanów trzustka produkuje insulinę umożliwiającą transport cukru (glukozy) do wnętrza komórek. Zjedzenie dużej ilości słodyczy doprowadza do gwałtownego skoku poziomu cukru, a to jest przyczyną dużego wyrzutu insuliny, która gwałtownie obniża poziom cukru we krwi i sprzyja hipoglikemii powodującej głód. Potrzeba zaspokojenia głodu to z kolei przyczyna niekontrolowanego podjadania i zwiększonej ochoty na słodkie produkty.

2. Choroby nadnerczy

Kortyzol produkowany przez korę nadnerczy pomaga w zachowaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi i w przekształceniu białka i tłuszczy w cukier. Wiele osób ma problemy z nadnerczem i cierpi z powodu braku równowagi kortyzolu, co może skutkować zwiększonym łaknieniem na słodkie.

3. Niedobór chromu

Chrom to niezbędny pierwiastek śladowy, który bierze udział w metabolizmie glukozy i nasila efekt działania insuliny. Uzupełnienie diety suplementami chromu i spożywanie żywności bogatej w chrom (orzechy brazylijskie, pomidory, ostrygi, produkty pełnoziarniste, otręby, ziemniaki) może pomóc ograniczyć potrzebę sięgnięcia po coś słodkiego.

4. Stres

Stres – czy to spowodowany chorobą, czy wybuchem uczuć – podwyższa poziom kortyzolu i obniża działanie insuliny na komórki ustroju, co powoduje wzmożoną produkcję insuliny. Skutkiem tego procesu jest silny głód, a co za tym idzie, zwiększona ochota na słodkie pokarmy.

5. Dolegliwości trawienne

Zakłócenie równowagi flory bakteryjnej w jelitach może prowadzić do przerostu drożdżaków, m.in. Candidy albicans. Drożdżak ten wytwarza kandydotoksynę, która indukuje w układzie nerwowym zmiany objawiające się silnym łaknieniem na słodycze, drażliwością, sennością, spadkiem koncentracji i zmianami nastroju.

6. Niedobory składników odżywczych

Cynk, witaminy z grupy B, witamina C i mangan odgrywają rolę w metabolizmie cukru w organizmie. Dieta pozbawiona tych składników odżywczych może powodować łaknienie na cukier.

Po drugie, walcz z wrogiem!

Przygotuj sobie w domu zdrowe przekąski i zabieraj je ze sobą, kiedy wychodzisz. Niedożywiony organizm zaczyna walczyć o każdą dawkę energii, wysyłając do mózgu komunikat „pora coś zjeść”. Jeśli masz w takiej chwili zdrową przekąskę w pogotowiu, będzie mniej prawdopodobne, że sięgniesz po coś niezdrowego z wysoką zawartością cukru.

  • Wykonaj test na opóźnioną alergię pokarmową. W kandydozie zaostrzają się istniejące alergie. Przebieg leczenia alergii ulega naturalnej poprawie w trakcie terapii drożdżycy, stąd też alergikom zaleca się wykonanie badań pod kątem obecności grzybów Candida.
  • Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym, które są trawione znacznie wolniej i nie podnoszą gwałtownie poziomu glukozy we krwi, dzięki czemu dłużej nie odczuwamy głodu.
  • Postaw na błonnik. Włókno pokarmowe, cenny składnik produktów zbożowych oraz warzyw, należy do grupy węglowodanów złożonych, które – w przeciwieństwie do węglowodanów prostych – trawione są dłużej, co skutkuje powolnym podnoszeniem poziomu cukru we krwi i utrzymywaniem go na takim poziomie przed dłuższy czas.
  • Wypij szklankę wody. Zdarza się, że przy niewielkim odwodnieniu czujemy się bardziej głodni. Zanim sięgniesz po przekąskę, wypij szklankę wody i upewnij się, czy rzeczywiście batonik jest Ci w danej chwili potrzebny.
  • Unikaj żywności typu „light” lub o zmniejszonej zawartości tłuszczu. Jeżeli producent ujmuje z produktu tłuszcz, musi go czymś zastąpić. Niestety, w wielu przypadkach jest to… cukier. Co więcej, napoje light, choć nie zawierają kalorii, to – podobnie jak te słodzone – napędzają apetyt.
  • Jedz regularnie. Jeśli cierpisz z powodu nadmiernego łaknienia na słodycze, musisz wprowadzić jeden z najważniejszych nawyków żywieniowych – regularne spożywanie posiłków. Pozostawienie długich przerw pomiędzy posiłkami powoduje obniżenie poziomu cukru we krwi i wzmożony apetyt na to, co słodkie. Rozregulowany zegar żywieniowy zaburza rytm naszej przemiany materii i może przyprawić nas o zbędne kilogramy.
  • Postaw na zdrowe, zbilansowane posiłki. Jeżeli Twój organizm jest prawidłowo odżywiony, a Ty zapewniasz mu wszystkie niezbędne składniki odżywcze, istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, że będziesz zmagał się z nadmiernym apetytem na słodkie.

Nie pozwól, aby zachcianki przejęły nad Tobą władzę. Kontroluj swój apetyt, a poprawi się nie tylko Twoje samopoczucie, ale też Twoja sylwetka!

Autor: Vimed.pl