Przyjaciele diabetyka

Skomponowanie zdrowej diety dla diabetyka nie musi być trudne. Wystarczy uwzględnić w jadłospisie tzw. żywność funkcjonalną, która pomaga kontrolować poziom cukru we krwi i zapobiega powikłaniom cukrzycy.
Mianem „żywności funkcjonalnej” określa się produkty, które nie tylko odżywiają, ale też – jak potwierdzają prawidłowe metodologicznie badania naukowe – wykazują korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu: poprawiają stan zdrowia, samopoczucie i/lub zmniejszają ryzyko chorób. Nie musisz szukać takiej żywności w specjalnych sklepach, zazwyczaj jest ona powszechnie dostępna. Dowiedz się, co wybierać i postaraj się uwzględnić jak najwięcej odpowiednich produktów w swojej diecie.

reklama

Oto 8 ciekawych przykładów produktów, które pomogą przejąć kontrolę nad cukrzycą!

Brązowy ryż
Największe instytuty badawcze są zgodne, że produkty pełnoziarniste odgrywają ważną rolę w zarządzaniu cukrzycą typu 2. Do takich produktów zalicza się brązowy ryż, który – dzięki temu, że jest nieoczyszczony – zachowuje wszystkie swoje warstwy, a tym samym składniki odżywcze. Nie tylko zapewnia uczucie sytości na długo, ale też działa korzystnie na organizm. Zawarte w nim witaminy z grupy B pomagają regulować produkcję energii w organizmie, a magnez dodatkowo zwiększa podatność komórek na działanie insuliny.

Bazylia
Ekstrakty bazylii są często wykorzystywane w leczeniu cukrzycy typu 2, a liście tej rośliny zawierają silne przeciwutleniacze, które spowalniają stres oksydacyjny. Co więcej, bazylia pomaga obniżyć poziom trójglicerydów i tzw. „złego” cholesterolu (LDL), dzięki czemu zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia – głównego powikłania cukrzycy!

Zielona herbata
Ten rodzaj herbaty wyróżnia się wyjątkowo dużą zawartością polifenoli, mających silne właściwości przeciwutleniające i hipoglikemizujące, a ponadto pomagających kontrolować uwalnianie glukozy z krwi. Badanie, którego wyniki opublikowano w „The Biomed Central Pharmacology Journal”, wykazało, że zielona herbata ma korzystne działanie zarówno w cukrzycy typu 1, jak i typu 2.

Olej z ryb

Oleje z ryb (szczególnie dużo ich zawierają takie ryby, jak tuńczyk, sardynki i makrela) są znane z zawartości kwasów tłuszczowych omega-3, które – jak dowodzą badania opisane w „Journal of the American Medical Association” – wspomagają funkcjonowanie trzustki, a w konsekwencji pobudzają produkcję insuliny i podatność komórek na jej działanie. Z kolei występująca również w dużych ilościach w olejach rybnych witamina D wzmacnia odporność cukrzyków. Oleje pochodzące z ryb przyczyniają się ponadto do lepszej kontroli metabolizmu glukozy i lipidów.