Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Warzywa i owoce w codziennej diecie

123rf.com
23 listopada 2015 in Zdrowie by redakcja
Owoce i warzywa są cennym źródłem substancji, których organizm nie może zmagazynować ani samodzielnie wytworzyć. Spożywanie pięciu porcji owoców i warzyw dziennie, z których jedną porcję może stanowić sok lub mus, pozwala dostarczyć organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania antyoksydanty i witaminy.

Nauka dostarcza coraz więcej dowodów potwierdzających korzystny wpływ owoców i warzyw na nasz organizm. Spożywanie minimum ich pięciu porcji dziennie pozwala przyczynić się do skutecznej profilaktyki wielu chorób. Wszystko za sprawą składników odżywczych oraz antyoksydantów zawartych w owocach i warzywach, które są również cennym źródłem błonnika pokarmowego, wielu witamin (np. C czy K), składników mineralnych oraz licznych substancji bioaktywnych, mających pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Składniki odżywcze zawarte w owocach i warzywach, opóźniają procesy starzenia komórek i przyspieszają ich regenerację, przez co poprawia się wygląd cery i włosów, a także ogólne samopoczucie. Tymczasem niespełna połowa Polaków (44,3%) stosuje się do zaleceń ekspertów i spożywa owoce dwa lub trzy razy dziennie. Rekomendowane cztery do pięciu porcji warzyw dziennie spożywa jedynie 6,7% badanych*.

Według ekspertów jedną porcję owoców lub warzyw może stanowić sok lub mus, które są produktami w 100% naturalnymi a ich wartość odżywcza jest zbliżona do wartości odżywczej świeżych owoców i warzyw. Wystarczy więc urozmaicić jadłospis i do  śniadania wypić szklankę ulubionego soku owocowego, owocowo-warzywnego lub warzywnego albo zabrać ze sobą do pracy czy szkoły, bogaty w błonnik mus.

„Sposobem na wzbogacenie swojej diety w zdrowe składniki jest jedzenie warzyw i owoców. Jeśli zalecane minimum, czyli pół kilograma tych produktów dziennie staje się problemem, z pomocą przychodzą musy i soki, które są najprostszą i również niezwykle wartościową przekąską, która zarówno zmniejsza poczucie głodu, jak i odżywia organizm”, mówi dietetyk Agata Ziemnicka-Łaska

Życie w ciągłym pośpiechu, przekłada się na jakość spożywanych posiłków. Z powodu braku czasu na przygotowanie pełnowartościowego pożywienia, bardzo często jemy poza domem. W dużej mierze stan naszego zdrowia zależy od naszych własnych wyborów. Dlatego należy przywiązywać szczególną uwagę do wyboru posiłku, by był on w pełni wartościowy i miał korzystny wpłwy na zdrowie. Dlatego też, zamiast niezdrowej przekąski, wybierajmy pożywny, obfity w owoce i warzywa posiłek, uzupełniając go dodatkowo szklanką ulubionego soku.


* Badanie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków przeprowadzone przez Instytut Millward Brown w marcu i kwietniu 2015 r. na próbie 300 kobiet; mat.pras. kampanii „Soki i musy witaminy w SMART formie”


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI