Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Zdrowa na wiosnę? Zobacz, jak zadbać o wątrobę!

fot.123rf
7 kwietnia 2016 in Zdrowie by Rafał Becker
Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej wiosna to czas, kiedy powinniśmy obdarzyć szczególną troską wątrobę. O tej porze roku organ ten odpowiada bowiem za naszą równowagę psychofizyczną i od jego kondycji zależy nasz stan zdrowia.
  1. Nie irytuj się

Jeżeli wiosną łatwo wpadasz w rozdrażnienie i reagujesz na otoczenie przesadnie lub nieadekwatnie do sytuacji, może to być sygnał, że twoja wątroba jest osłabiona, czyli – jak mówią eksperci TMC – że został w niej zaburzony swobodny przepływ energii witalnej. Co w takiej sytuacji robić? Na pewno przyda się umiejętność zarządzania własnymi emocjami. Zamiast je tłumić, obserwuj swój stan przy silnym wzburzeniu oraz naucz się rozładowywać złość czy irytację w bardziej konstruktywny sposób – na przykład poprzez techniki oddechowe (najprostsza to przekierowanie uwagi na głębokie, spokojne wdechy i wydechy), wzbudzanie w sobie przeciwstawnego uczucia, a więc współczucia, dobroci dla innych, lub poprzez przyzwolenie sobie na późniejsze wypłakanie trudnej sytuacji. Jeśli to nie pomaga, staraj się, na ile to możliwe, unikać sytuacji lub osób, które podsycają w tobie trudne stany emocjonalne.

Czy to dziwne, że wątroba jest powiązana ze złością? Zwróć uwagę na frazeologizmy, które przetrwały w naszym ojczystym języku do dziś – mówimy, że coś „leży komuś na wątrobie” albo że kogoś „zalewa żółć”. Z jakimi uczuciami wiążemy te określenia? No właśnie:)

  1. Obserwuj się

Wątroba odpowiada za zarządzanie nadwyżkami krwi w organizmie i przekierowywanie jej np. do regulacji menstruacji. Dlatego zwróć szczególną uwagę na ewentualne zachwiania regularności miesiączki, nadmierne lub zbyt słabe krwawienie, skrzepy krwi i w razie niepokojących objawów skonsultuj się z ginekologiem.

  1. Rozluźniaj mięśnie

Jeżeli odczuwasz sztywność, przykurcze, drżenie lub drętwienie ścięgien, również może to być objaw osłabienia wątroby, która odpowiada za prawidłowe kurczenie się i rozluźnianie ścięgien. W tym przypadku niekorzystnym czynnikiem mogą też być zbyt długo utrzymujące się silne emocje, które ściągają nasze mięśnie i ścięgna. W takim przypadku zwróć uwagę na dietę dla wątroby (patrz: ramka) oraz odpowiednie rozładowanie emocji. Pomocne okażą się także łagodne ćwiczenia gimnastyczne.

  1. Dbaj o oczy

Mówi się, że oczy odżywiają krew z wątroby oraz że przebiega przez nie meridian wątroby, który dostarcza do nich naszej energii witalnej. Dlatego zwróć uwagę na stan swojego wzroku – ostrość, odległość widzenia, zdolność akomodacji wzroku, gdy się ściemnia wieczorem, oraz sprawdzaj, czy twoje oczy nie są przekrwione. W razie problemów wprowadź dietę wzmacniającą wątrobę (patrz: ramka) i staraj się unikać zbyt długiego przebywania przed monitorami urządzeń elektronicznych. Zaleca się także wykonywanie ćwiczeń, które uruchamiają mięśnie oczu. Jeśli to wszystko nie pomaga, zwróć się do okulisty.

  1. Sprawdź stan paznokci

Zdrowie wątroby objawia się też w stanie paznokci – dlatego szczególnie wiosną monitoruj ich kondycję – czy są łamliwe, kruche, z połyskiem czy bez itp.

TEKST: Rafał Becker – instruktor qigong, specjalista w zakresie chińskiej profilaktyki zdrowia, www.shaolinqigong.pl

Chcesz przeczytać zdrowotne wskazówki na wiosnę i sprawdzić, jakie produkty warto wprowadzić do menu?

Pobierz bezpłatne wydanie e-kwartalnika Zdrowie ma sens WIOSNA!

eWIOSNA_okladka_glowna_1Pobierz za darmo i czytaj więcej o zdrowiu

W najnowszym numerze:
Wiosenne przebudzenie

Zobacz:

  • Jak zadbać o swoją energię
  • Jak jeść zdrowo w pracy
  • Które rośliny pomagają zachować młodość
  • Fakty i mity na temat szczepienia dzieci

Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI