Wystawa twórczości Jana Młodożeńca

20 kwietnia w Muzeum Kinematografii w Łodzi odbył się wernisaż wystawy „Jan Młodożeniec. Małe wielkie prace”. Wystawa została przygotowana przez Muzeum Kinematografii we współpracy z Fundacją Editions Spotkania.


20 kwietnia w Muzeum Kinematografii w Łodzi odbył się wernisaż wystawy „Jan Młodożeniec. Małe wielkie prace”. Wystawa została przygotowana przez Muzeum Kinematografii we współpracy z Fundacją Editions Spotkania.

reklama

Wystawa pozwala poznać zarówno twórczość Jana Młodożeńca, jak i zobaczyć Go oczyma synów, również artystów,  Piotra i Stanisława. Pozwala również lepiej zrozumieć jego osadzenie w sztuce dzięki przybliżeniu sylwetki ojca – Stanisława, awangardowego poety, jednego z twórców futuryzmu w poezji.

Jan Młodożeniec, światowej sławy plakacista, uznawany jest za jednego z pięciu – obok Henryka Tomaszewskiego, Jana Lenicy, Waldemara Świerzego i Romana Cieślewicza – „ojców założycieli” słynnej polskiej szkoły plakatu. Jego twórczość wyróżnia pogodny, niekiedy żartobliwy nastrój, ciepła paleta barw, świetne operowanie światłem i charakterystyczna tylko dla niego kreska. Sam Jan słysząc takie superlatywy na swój temat, odpowiadał nieco filozoficznie, że raczej „należał nie do grupy prymusów, ale bardziej wagarowiczów”. Na wystawie można obejrzeć wywiad z nim , nagrany w 1994 r. na zlecenie TVP.

Na ekspozycji prezentowane są prace z prywatnych archiwów synów artysty: grafika Piotra Młodożeńca i malarza Stanisława Młodożeńca: prace na papierze, gwasze obrazujące codzienny proces twórczy Jana Młodożeńca.

Jestem szczęśliwy, że sztuka ojca, choć jego samego już nie ma, jest wciąż żywa – mówił Piotr Młodożeniec. – To, co można zobaczyć na wystawie, bardzo pasuje do Muzeum Kinematografii. Są bowiem plakaty z lat 60., 70. i 80. pokazujące, jakimi filmami wtedy się interesowano i recenzje z „Filmu” w formie czarno-białych rysunków. A dodatkowo prace z lat 90., kiedy zamówień już nie było, więc ojciec malował własne rzeczy.

Prace z rodzinnego archiwum Młodożeńców są prezentowane w gablotach zaprojektowanych przez znaną projektantkę – Marię Jeglińską. Piotrowi Młodożeńcowi przypominają domki zakopiańskie, które jego Ojciec uwielbiał, tak jak narty w Tatrach – tam cała rodzina czuła się najszczęśliwsza.

W zbiorach Muzeum Kinematografii znajduje się ponad 100 oryginalnych plakatów z ogromnego dorobku Artysty. Najstarszy w kolekcji Muzeum pochodzi z 1952 r. i powstał do filmu Spieniony nurt w reż. Antona Marinovicha. Plakaty wybrane ze zbiorów Muzeum przez syna – Piotra – tworzą część ekspozycji uzupełniającą prywatne „Małe wielkie prace” o główny nurt twórczości Jana Młodożeńca, jakim był plakat filmowy. Są wśród nich charakterystyczne i znane plakaty do filmów: Dawno temu w Ameryce w reż. Sergio Leone, Konformista w reż. Bernardo Bertolucciego czy Blue Velvet w reż. Davida Lyncha. Jest także plakat do filmu Piotra Szulkina Ubu Król, który reżyser wykorzystał w 2003 r., już po śmierci artysty. Jan Młodożeniec był zafascynowany postacią ze sztuki Alfreda Jarry, w latach 90. stworzył serię 40 portretów tytułowego Ubu Króla.

Wystawa została otwarta przez Marzenę Bomanowską, dyrektor Muzeum, Piotra Młodożeńca, syna Jana, oraz Piotra Jeglińskiego, prezesa Fundacji Editions. Na wernisaż przybyli tłumnie wielbiciele Młodożeńców, ale również przyjaciele i znajomi rodziny Młodożeńców z Warszawy, m.in.: Katarzyna i Piotr Jeglińscy, Anna Gruszczyńska – Ziółek z mężem,  Iza Kuna, Rafał Królikowski z synem, Jakub Przebindowski z rodziną, Małgorzata i Paweł Królikowscy.

Ekspozycja w Muzeum Kinematografii, przygotowana w ramach Roku Awangardy – w stulecie awangardy w Polsce – została także wzbogacona o nowatorską poezję futurystyczną Stanisława Młodożeńca, ojca Jana, dziadka Piotra i Stanisława. W formie dialogu Edyty Jungowskiej, Izy Kuny i Piotra Machalicy zaprezentowano poezję ojca Jana Młodożeńca, która stała się artystycznym drogowskazem dla Niego oraz jego synów – Piotra i Stanisława.

W ten sposób na wystawie tłem dla twórczości plastycznej Jana Młodożeńca staje się skrzydło poświęcone awangardowym wierszom artysty pokolenia wcześniejszego.

Drugie skrzydło ekspozycji to prace następnego pokolenia – synów Jana. Na wystawie pokazano obrazy Stanisława namalowane z fotografii z rodzinnego archiwum. Jeden z nich przedstawia Jana z synami: Piotrem i Stanisławem. To obrazek rodzinnego szczęścia – synowie z ojcem wybierają się na ryby do pobliskiego stawu.  Można też obejrzeć obraz i animacje Piotra do wierszy dziadka „Futurobnia” oraz „Hymn pokoju”.

Wystawę można oglądać do 23 lipca 2017 r. . Partnerami wystawy są: Fundacja Editions Spotkania, la Libre Belgique, BKEV, Fundacja PZU.

Za wernisaż odpowiadała agencja BKEV. Sponsorem wernisażu była firma FELD i BMW Tłokiński.

Patronat honorowy nad wystawą objął: Piotr Gliński, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.