Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój

Wewnętrzny krytyk – ćwiczenia

Wewnetrzny krytyk
123rf.com
24 lipca 2013 in Ćwiczenia by Julia Huszcz
W głowie każdego człowieka pojawia się od czasu do czasu myśl „Jestem beznadziejny” lub „Ja zawsze wszystko psuję”. To często komunikaty, które słyszeliśmy w dzieciństwie, a które teraz bezwiednie powtarzamy za naszym wewnętrznym krytykiem.

Negatywne opinie pojawiają się w naszych głowach automatycznie. Pierwszym krokiem do wzmocnienia samooceny jest zauważenie działania wewnętrznego krytyka i zatrzymanie go. Następnym etapem jest przeciwstawienie się mu poprzez wymyślenie prawdziwego pozytywnego zdania na swój temat. Zdanie to będzie stanowić przeciwwagę dla zdania krytycznego.

Przykład:

„Zupełnie zawaliłam ostatnią prezentację wyników badań dla klienta.” – „Być może tym razem nie poszło mi najlepiej, bo poświęciłam na przygotowanie mało czasu, ale moje trzy prezentacje w zeszłym tygodniu przyniosły firmie dodatkowe zamówienia”.

Wewnętrzny krytyk odzwierciedla to, jak traktowano nas w przeszłości. Dlatego następnym krokiem powinno być lepsze traktowanie samego siebie.

1. Dbaj o siebie jak o najlepszego przyjaciela.

Śpij tyle czasu, ile potrzebujesz, zdrowo się odżywiaj, uprawiaj sport. Spraw, by twoje posiłki były chwilą przyjemności i odpoczynku. Jeśli nie zdążasz zjeść śniadania, postaraj się wstać kwadrans wcześniej. Może przekonasz się, że warto. Jeśli wychodzisz z biura na lunch z koleżanką, która rozmawia przez ten czas o stresującej sytuacji w pracy, poproś ją o zmianę tematu lub zacznij chodzić sama. Możesz też zabrać ulubioną książkę.

2. Znajdź czas na przyjemność i relaks.

Zrób coś miłego: idź do kina, na spacer, uprawiaj ogród (może być cudzy), zapisz się na kurs wizażu czy walki mieczem – rób to, co pozwoli ci się zrelaksować.

3. Wykonuj zajęcia, w których możesz wykorzystać swoje zdolności.

Jeśli dobrze malujesz, namaluj coś dla siebie, stwórz obraz i ofiaruj go przyjaciołom. Przypomnij sobie, co ci sprawiało radość w dzieciństwie – może warto do tego wrócić.

Strony: 1 2


Warsztaty Wojciecha Eichelbergera w wersji online

Nie wstydź się wizyty u urologa! Działaj!

Patrząc na wydłużające się kolejki do lekarzy – szczególnie specjalistów – oraz czytając raporty o wydatkach ponoszonych na leki, można dojść do wniosku, że Polacy ...
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI