Dieta dla kobiety karmiącej

123rf.COM

Odżywianie kobiety, która karmi piersią swoje dziecko, jest dlatego tak istotne, że to, co je matka, wpływa bezpośrednio na rozwój malca. Na rodzicach spoczywa ogromna odpowiedzialność, gdyż niemowlaki i dzieci nie decydują o tym, co jedzą. W okresie po porodzie niezwykle ważne jest rozumieć potrzeby, zarówno swojego ciała, jak i potrzeby ciała dziecka.
O ile jest to możliwe, to jestem zwolenniczką karmienia piersią. Chcę podkreślić, że wybór sposobu karmienia zależy wyłącznie od matki i to ona decyduje, w jaki sposób będzie karmić swoje nowo narodzone dziecko.

reklama

Mleko matki jest prawdziwym eliksirem dla niemowlaka. Do najważniejszych jego składników należy siara (łac. colostrum) – gęsta żółta wydzielina, jedna z najmocniejszych substancji zapewniających odporność. Istotnym składnikiem pokarmowym mleka matki są również cenne kwasy tłuszczowe. Mleko kobiety wpływa na rozwój, odporność, inteligencję dziecka. Dzięki niemu prawidłowo rozwijają się wszystkie narządy niemowlęcia, pomaga ono przeciwdziałać alergiom, astmie, otyłości i wielu innym chorobom w późniejszym życiu. Natomiast matce karmienie piersią pomaga w rozwijaniu więzi z maleństwem, przynosi uspokojenie, odpręża, wpływa na równowagę hormonalną, a tym samym jest czynnikiem zmniejszającym ryzyko depresji poporodowej.

Natomiast na obfitość i dobrą jakość mleka ogromny wpływ ma odpowiednia dieta i dbałość kobiety o swój stan emocjonalny. Gdy matka jest spokojna, cierpliwa, gdy potrafi radzić sobie ze stresem – a do tego zawsze zjada pełnowartościowe posiłki – to dziecko odczuwa jej spokój. Istotą diety jest wtedy dbałość o to, by pokarmy były lekkostrawne i łatwo przyswajalne, takie jak: zupy warzywne, mięsne i rybne, dobrze ugotowane kasze i ryż, warzywa gotowane lub duszone, gotowane owoce.

Produkty zbożowe dobrze tolerowane to: ryż, kasza jaglana, kasza jęczmienna, kasza kukurydziana, płatki owsiane i jęczmienne gotowane.

Jeśli w okresie karmienia pojawi się apetyt na słodycze, proponuję słodkie dania z gotowanej kaszy jaglanej, kukurydzianej z dodatkiem gotowanych owoców i odrobina masła, zdrowe słodkie przekąski: np. daktyle ale nie siarkowane, tahini z miodem a czasami smaczne ciasta domowej roboty, wykonane z produktów najwyższej jakości.

Z mięs pochodzących z hodowli naturalnych można jeść małe ilości indyka, kury lub wołowiny łączone z warzywami. Można spożywać również ryby morskie i jaja zerówki.