Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Co jeść w upały?

123rf.com
2 lipca 2016 in Zdrowie by redakcja
Upalne dni sprzyjają utracie wody przez organizm, a wysokie temperatury powodują brak apetytu, co grozi niedoborem niektórych składników odżywczych. Co pić i jeść latem?

Na czym polega właściwe nawodnienie i jakie produkty powinny koniecznie znaleźć się w letniej diecie, wyjaśnia Katarzyna Zadka, dietetyk programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

Woda w organizmie
Ciało człowieka w większości (ok. 60%) składa się z wody. Odpowiednie nawodnienie jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bez wody niemożliwy byłby transport składników odżywczych, termoregulacja, trawienie, wydalanie i wiele innych procesów. Średnio w ciągu dnia wydalamy z organizmu ok. 2500 ml wody,a latem, kiedy ciało poci się mocno,  utrata wody może wzrosnąć nawet kilkakrotnie.
Czym grozi niedobór wody? Bólami głowy, ciągłym uczuciem zmęczenia, zmniejszeniem koncentracji. W skrajnych przypadkach prowadzi do omdleń, przyspieszonej akcję serca i spadku ciśnienia tętniczego we krwi.

Antyoksydanty i witaminy 
Woda to jednak nie wszystko. Letnia dieta powinna być również bogata w składniki, które wspomagają od wewnątrz ochronę przed promieniowaniem UV. Chodzi tu przede wszystkim o antyoksydanty, takie jak betakaroten oraz witaminy C i E. Z pierwszego z nich w naszym ciele powstaje witamina A, która bierze udział w procesie widzenia, syntezy komórek rozrodczych, a co ważne latem – w syntezie melaniny i włókien kolagenowych, wpływając korzystnie na stan skóry. Z kolei witamina C wspomaga pracę układu krążenia, uodparnia na choroby i chroni przed wolnymi rodnikami, a witamina E, tzw. witamina młodości  m.in. spowalnia procesy starzenia. Zatem w słoneczne dni na talerzach powinny pojawić się żółte, pomarańczowe oraz zielone warzywa i owoce, które są źródłem betakarotenu. Są to np. marchew, morele, brzoskwinie, nektarynki, brokuł, sałaty. Witaminy C dostarczą zaś m.in. pomidory, natka pietruszki, czerwona papryka. Idealnym dodatkiem do świeżej surówki czy sałatki będzie olej np. rzepakowy czy oliwa z oliwek lub orzechy – źródła dobrych tłuszczy i witaminy E.

Owoce i warzywa
W letnim możemy je wykorzystać na wiele sposobów, np. przyrządzić koktajl, który będzie bombą witaminowa a jednocześnie przyniesie orzeźwienie. Można go zrobić na dwa sposoby: na bazie produktów mlecznych (kefiru, jogurtu) lub wody. Pierwszy z nich jest bardziej treściwy, daje większe poczucie sytości a z dodatkiem płatków czy nasion doskonale sprawdzi się na śniadanie. Pamiętajmy jednak, żeby koktajl wypić od razu po przygotowaniu. Koktajl „wodny” z dłużej zachowuje świeżość i jest bardziej orzeźwiający niż sycący. Dobrym pomysłem na obiad są z kolei chłodniki, np. zrobiony z pomidorów, wzorowany na hiszpańskim gazpacho, albo z ogórków.

Wakacyjne przekąski
Na letnią przekąskę warto wybrać świeże owoce. Dobrym przykładem może być arbuz: ma ponad 90% wody gaszącej pragnienie i jedynie ok. 30 kcal/100g. Jest źródłem antyoksydantów – wspomnianego już betakarotenu i witaminy C.  Równie dużo wody zawiera melon, które jest ponadto bogatym źrodłem potasu, betakarotenu, kwasu foliowego i witaminy C.  Latem warto jeść także dużo surowych warzyw (nie dotyczy to roślin strączkowych): marchew, pietruszka, seler naciowy albo kalafior lub brokuł doskonale smakują z sosem czosnkowym na bazie jogurtu naturalnego. Osoby cierpiące na problemy trawienne mogą gotować warzywa na parze, do najmniej inwazyjna forma obróbki cieplnej: im krócej trwa, tym mniejsze są straty witamin.


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI