Fakty i mity na temat diety bezglutenowej

123rf.com

Stale pojawiające się trendy dotyczące odżywiania mogą wywołać spore zamieszanie zarówno w naszym jadłospisie, jak i w sposobie myślenia. Najlepszym przykładem jest bardzo popularna, budząca niesłabnące kontrowersje dieta bezglutenowa.
Zagorzali zwolennicy prześcigają się w wyliczaniu zalet, podczas gdy rośnie grupa tych, którzy uważają ją za objaw chwilowej mody. Czym naprawdę jest dieta bezglutenowa oraz w jaki sposób nie popaść w paranoję wykluczając gluten z codziennych posiłków? Oto kilka faktów oraz mitów na jej temat.Moda czy konieczność?

reklama

Głównym powodem sporów na temat diety bezglutenowej jest najczęściej zwykłe nieporozumienie. Istnieją bowiem dwa typy jadłospisu opartego na całkowitej rezygnacji z glutenu. Pierwszy z nich dotyczy osób chorujących na celiakię, czyli tzw. nietolerancję glutenu o podłożu autoimmunologicznym, która stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia. Badania dowodzą, że przypadłość ta dotyczy zaledwie 1% ludności. Z kolei czymś zupełnie innym jest odchudzająca dieta bezglutenowa, która bazując na posiłkach pozbawionych pszenicy pozwala skutecznie pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Często spotykana jest także alergia na gluten, która nie powoduje tak poważnych konsekwencji zdrowotnych, jak celiakia, niemniej stanowi dobry powód, by mocno ograniczyć lub całkowicie wykluczyć gluten z diety.

Gluten w ukryciu – prawda

Powszechnie wiadomo, że źródłem glutenu są zboża, takie jak pszenica, żyto, pszenżyto, orkisz, jęczmień oraz owies. Niestety obecnie coraz częściej możemy trafić na produkty, które nie powinny zawierać dodatków zbożowych, a mimo to możemy się na nie natknąć uważnie czytając skład. Najczęściej „wzbogacane” glutenem są wędliny, dania instant, lekarstwa, lody, jogurty, a nawet suszone owoce. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele produktów stworzonych z myślą o najbardziej wymagających klientach. Chcąc zasmakować prawdziwych i w 100% wolnych od glutenu wędlin możemy na przykład sięgnąć po dowolny wyrób z linii Natura firmy Nove. Osoby cierpiące na celiakię powinny także zwracać uwagę na to, aby ich naczynia i sztućce nie miały styczności z glutenem, gdyż nawet jego śladowe ilości w jedzeniu mogą poważnie nadwyrężyć zdrowie.

Bezglutenowy brak smaku – fałsz

Większość osób nie wyobraża sobie, jak można stworzyć smaczny posiłek bez produktów, takich jak pieczywo, mąka, czy makaron. Nieprawdą jest jednak, że bezglutenowe dania są pozbawione smaku, gdyż możliwości komponowania zdrowych i spełniających wymogi tej diety posiłków są praktycznie nieograniczone. Do grona całkowicie bezpiecznych i wszechstronnych produktów można zaliczyć ryż, ziemniaki, kukurydzę, soczewicę, fasolę, orzechy, owoce, warzywa oraz dużą grupę produktów oznaczonych znakiem przekreślonego kłosa.

Bez względu na to, czy zdecydujemy się by przejść na dietę bezglutenową z powodów zdrowotnych, w trosce o figurę, czy też dla lepszego samopoczucia warto pamiętać, aby komponować pełnowartościowe posiłki, które nawet mimo braku kilku kluczowych produktów staną się dla nas źródłem zdrowia, energii i wigoru.