Jak dbać o zdrowie emocjonalne dziecka – 8 wskazówek

Jako rodzice pragniemy, by nasze dzieci cieszyły się dobrymi relacjami z innymi ludźmi i miały wysokie poczucie własnej wartości. Jak możemy im w tym pomóc?
1. Daj prawo do wyrażania emocji

Jeśli dziecko wyraża gniew, smutek, lęk pozwól mu na to i postaraj się na nie odpowiadać. Mów: Boisz się? Czujesz gniew? Smutno ci? Ucz je rozpoznawać te uczucia i przeżyć je. Jeśli tak zrobisz, one miną a gdy pojawią się znowu, dziecko nie będzie ich tłumić.

2. Bądź spójny w swoich oczekiwaniach wobec dziecka

Otwarcie mów o swoich oczekiwaniach wobec dziecka i o tym, co czujesz. Dbaj o to, żeby dziecko nie musiało zgadywać o co ci chodzi. Przykład: Chcę, żebyś sprzątał swoje zabawki. Albo: Jestem zdenerwowana, bo mnie nie posprzątałeś swoich zabawek.

3. Nie włączaj dziecko w rozwiązywanie swoich problemów

Nie dziel się z dzieckiem swoimi problemami związanymi z pracą, pieniędzmi, relacjami. Dzieci często winią się za to, że rodzice nie są szczęśliwi. Poza tym problemy dorosłych za bardzo obciążają ich psychikę.

4. Okazuj swoje uczucia

Nauczysz dziecko wyrażania swoich uczuć, jeśli sama będziesz to robić wobec swojego partera a także innych bliskich osób.