Jak się odżywiać w diecie cukrzycowej?

123rf.com

Cukrzyca wiąże się z ograniczeniami i wymaga rezygnacji ze spożywania wielu produktów. Odpowiednio dobrana dieta zniweluje występowanie zaburzeń towarzyszących chorobie i sprawi, że posiłki nie będą monotonne.
Choroba cukrzycowa dzieli się na dwa typy. Pierwszy wymaga leczenia insuliną i związany jest z procesem immunologicznym, który niszczy komórki trzustki odpowiedzialne za produkcję tego hormonu. Ta destrukcja sprawia, że jest on produkowany w niedostatecznej ilości. Drugi typ cukrzycy wynika z nieodpowiedniej diety. Jego przyczyną jest spożywanie nadmiernej ilości węglowodanów prostych, czyli słodyczy, wysoko przetworzonych produktów zbożowych i wyrobów zasobnych w tłuszcze zwierzęce. Sprzyja mu również brak aktywności fizycznej. Oba rodzaje wymagają przestrzegania ścisłej diety.

reklama

Mniej tłuszczu i słodyczy

Diet cukrzycowa stanowi jedno z podstawowych narzędzi w leczeniu choroby. Rozpoczynając ją, należy pamiętać, że z posiłków trzeba wyeliminować białe pieczywo, oczyszczony ryż, makaron z pszenicy oczyszczonej oraz bardzo słodkie owoce takie jak winogrona, banany czy czereśnie. Bardzo ważna jest kontrola spożycia warzyw zawierających duże ilości skrobi oraz łatwo przyswajalnych cukrów, czyli ziemniaków, marchwi i buraków, szczególnie po ich ugotowaniu. Warto również łączyć w diecie produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym w celu jej urozmaicenia oraz poprawy właściwości smakowych.

Jedzenie słodyczy jest niewskazane. Od czasu do czasu można zastąpić je zdrowymi przekąskami w postaci owsianych ciastek nie zwierających cukier rafinowany, sztuczne słodziki czy syrop fruktozowy, lub glukozowo – fruktozowy. Częste spożycie cukrów prostych spowoduje wahania glikemii i może być przyczyną późniejszych powikłań np. problemów ze wzrokiem, nerkami czy układem krążenia.

Tłuszcze powinny pochodzić głównie ze źródeł roślinnych takich jak oleje roślinne, oliwa, orzechy i pestki, awokado. Dieta może także zawierać tłuste ryby morskie, m.in. łososia lub śledzie podawane bez oleju, bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu i podwyższyć poziom dobrego.

Należy ograniczyć zarówno tłuste mięsa, jak i tłuszcz dodawany do potraw podczas ich przygotowywania. Można jednak spożywać produkty pieczone, grillowane lub smażone. Dodatki smakowe do potraw i odpowiednie przyprawy, czyli świeże zioła, czosnek, przyprawy korzenne, sosy na bazie jogurtu i ziół, zrównoważą ograniczone spożycie tłuszczu.