Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Pozycje do medytacji

Iwona Kozak
Radek Polak
28 lutego 2013 in Joga i sport by Iwona Kozak
Medytacja to przede wszystkim proces wyciszania umysłu. Aby ten proces przebiegał naturalnie, należy zadbać o to, by ciało było spokojne i rozluźnione.

Ważna jest więc pozycja w jakiej siedzimy podczas medytacji, żeby doznania ciała, takie jak dyskomfort, napięcie nie przeszkadzały nam w medytacji. Drugim istotnym elementem jest wyprostowany kręgosłup, ponieważ wzdłuż i wewnątrz kręgosłupa przebiegają najważniejsze kanały przepływu energii. Gdy kręgosłup jest wyprostowany, energia przepływa bez blokad, dzięki czemu osoba medytująca doznaje głębszego spokoju i wyciszenia. Najlepszym czasem na medytacje jest świt i zmierzch. Warto jednak pamiętać, że największe korzyści przynosi regularna, codzienna praktyka.

Przed medytacją warto rozluźnić kolana wykonując kilkanaście razy ćwiczenie: Praktyka jogi: rozluźnienie kolan

Pozycja dla początkujących

W tej pozycji siedzimy na twardej poduszce lub złożonym kocu. Wysokość poduszki należy dopasować do naszych potrzeb. Gdy usiądziemy na niej, nasze kolana powinny swobodnie dotknąć podłogi, tworząc w ten sposób, wraz z kością ogonową, trójkąt. –Dzięki temu mamy dobry fundament, pozwalający na wyprostowanie kręgosłupa i utrzymanie go w tej pozycji. 

Zaczynamy od paru minut dziennie, stopniowo wydłużając czas do kilkunastu, kilkudziesięciu minut. Dla osób początkujących osiągnięcie swobodnej pozycji medytacyjnej może zabrać nawet kilka miesięcy. Warto jednak być cierpliwym i nie nadwyrężać przy tym mięśni pleców i kręgosłupa, lecz stopniowo je wzmacniać.

Instrukcja

  • Usiądź na poduszce lub złożonym kocu
  • Wyprostuj kręgosłup
  • Zegnij jedno kolano i przysuń stopę do siebie jak najbliżej poduszki
  • Zegnij drugie kolano i przysuń drugą stopę, również jak najbliżej do siebie
  • Obie stopy leżą na podłodze, a kolana opierają się na podłodze
  • Sprawdź, czy siedząc w tej pozycji, masz dobre wsparcie kręgosłupa
  • Jeśli kolana nie opierają się swobodnie o podłogę, podłóż grubszy koc lub poduszkę
  • Zamknij oczy i skup je na punkcie między brwiami
  • Oddychaj spokojnie przez nos, obserwując drogę oddechu (od momentu, gdy robisz wdech przez nos, do momentu, gdy wydychasz powietrze).

 

Pozycja zaawansowana: Bhadrasana  – zwana pozycją  „miłą” lub „szlachetną” (gracious)

 Tę pozycję nazywa się również „pozycją na tronie”, ponieważ łatwo jest w niej utrzymać perfekcyjnie prosty kręgosłup i piękną posturę. Wymaga ona jednak elastyczności ciała, szczególnie stawów kolan, pachwin, bioder oraz wyrobionych mięśni brzucha i pleców. W tej pozycji kręgosłup jest wyprostowany dzięki temu, że ciało oparte jest na stabilnym fundamencie, jaki tworzy trójkąt obu nóg i kości ogonowej.

Instrukcja:

  • Usiądź na podłodze i wyprostuj kręgosłup
  • Przysuń jedną stopę do siebie, opierając piętę o krocze
  • Przysuń drugą stopę i ułóż ją wygodnie na pierwszej stopie
  • Ułóż dłonie w ulubionej mudrze
  • Medytuj przez kilka, kilkanaście minut, skupiając zamknięte oczy na punkcie między brwiami

Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI