Naturalne antybiotyki w walce z infekcjami

123rf.com

Jesień i zima to wyjątkowo trudny okres dla organizmu. Nie raz dopada nas katar, osłabienie, jest nam zimno. A to dobre środowisko dla infekcji. Co robić, aby szybko wrócić do zdrowia? Rozwiązaniem jest odpowiednia dieta. Co powinno się znaleźć w twoim menu?

reklama

Imbir i chilli na rozgrzanie

W przypadku przeziębienia pierwszym symptomem, jaki wysyła nasz organizm, jest często uczucie przemarznięcia. Wtedy trzeba się rozgrzać. Pomocna może być ciepła kąpiel, ale także imbir i chilli dodane do potraw lub napojów. Gdy „coś nas bierze” powinniśmy wystrzegać się surowych owoców i warzyw, nabiału oraz zielonej herbaty, która – nawet ciepła – wychładza organizm.

Naturalne antybiotyki

Jeśli nie udało nam się powstrzymać przeziębienia od razu, w walce z chorobą pomogą naturalne antybiotyki stosowane od pokoleń w medycynie ludowej. Na pierwszym miejscu znajdują się oczywiście czosnek i cebula, które mają działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Można je dodać do potraw albo przygotować syrop, zasypując pokrojoną cebulę cukrem i odstawiając na noc. Właściwości antybiotyczne ma również oregano, a szczególnie olejki eteryczne, które się w nim znajdują. Podczas choroby poratować nas może także chrzan, kurkuma czy produkty pszczele, choć z miodem lepiej nie przesadzać ze względu na dużą zawartość cukru.

Herbata z miodem i cytryną – czy jest zdrowa?

Niestety, gorąca herbata z miodem i cytryną, od lat jest traktowana jako zalecany napój podczas przeziębienia, ma tylko taką zaletę, że rozgrzewa organizm. A to dlatego że zarówno cytryna jak i miód pod wpływem wysokich temperatur tracą swoje lecznicze właściwości. W przeziębieniu pęcherza moczowego pomoże z kolei żurawina.

Kwasy omega 3 na ratunek

Reakcje zapalne w organizmie, które towarzyszą wielu chorobom łagodzą kwasy omega 3 obecne w tłustych rybach morskich i tranie oraz tłoczonym na zimno oleju rzepakowym i lnianym. Wzbogacając swoją dietę o te produkty, dodatkowo chronimy się przed kolejnymi infekcjami.

Przekąska, która doda energii

Nie należy zapominać, że przeziębienie osłabia organizm, który przecież potrzebuje energii do walki z chorobą. Dobrym „paliwem” będą lekkie ziarna zbóż ekspandowanych, które są bogate w wartości odżywcze, a jednocześnie nie obciążą żołądka. Warto pochrupać je jako przekąskę lub dodać do posiłku.

Autor: Magda Heba, dietetyk, ekspert marki Soligrano.