Pokolenie café latte? – badania

Wygrała café latte. Piją ją najczęściej młode kobiety, mężczyźni wolą espresso. Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy coraz częściej odwiedzają kawiarnie i korzystają z barów kawowych na stacjach benzynowych. Jednak większość osób deklaruje, że zazwyczaj pije kawę w domu lub u znajomych.
Najpopularniejszą kawą po café latte jest cappuccino. Pierwszy napój wybierają najczęściej młode kobiety (20-29 lat), drugi zaś – osoby między 16 a 19 rokiem życia. Jednocześnie spada popularność espresso, przy czym ten rodzaj kawy jest znacznie bardziej popularny wśród mężczyzn niż wśród kobiet. Najczęściej wybieraną kawiarnią jest Coffeeheaven, zaś w stosunku do ubiegłego roku największy wzrost popularności odnotowały McCafe oraz Starbucks. Oprócz polskich i międzynarodowych sieci kawiarni, swoją obecność na tym rynku zwiększają marki kojarzone raczej jako cukiernie, m.in. Grycan oraz E.Wedel.

reklama

– Coraz większy udział w rynku mają bary zlokalizowane na stacjach benzynowych. Rośnie również popularność automatów do kawy ustawianych w miejscach publicznych – mówi Marzena Białasek, Project Manager z ARC Rynek i Opinia – W tym roku Polacy bardzo pozytywnie ocenili odwiedzane przez siebie kawiarnie. Blisko połowa respondentów nie zauważyła żadnych negatywnych elementów tych miejsc. To duża zmiana w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy ten odsetek był o ponad 20 proc. niższy.

Niemal 20 proc. badanych uznało, że ceny produktów oferowanych w kawiarniach sieciowych są zbyt wysokie. W porównaniu z ubiegłym rokiem kwota wydawana jednorazowo w kawiarni jest niższa o niemal 10 proc. O wyborze danej kawiarni decydują: dobry smak oferowanych napojów, dogodna lokalizacja oraz miła atmosfera. Zgodnie z deklaracjami znacznie mniejszą wagę Polacy przywiązują do popularności danego miejsca czy jego wystroju.

Podobnie jak w 2010 roku Polacy odwiedzają kawiarnie popołudniami, zarówno w tygodniu, jak i w weekendy.