Rozmowa z trudnymi emocjami: wstyd

fot.123rf

Jak sprawić, by wstyd, zazdrość, tęsknota czy bezradność były tym, czym powinny być – chwilowym stanem emocjonalnym?
Jeśli odczuwasz wstyd, ponieważ  ktoś skrytykował cię publicznie, wzmocnij poczucie własnej wartości. Możesz to zrobić, mówiąc do siebie:

reklama

  •  „Pomimo tej sytuacji nadal jestem OK”.
  •  „Pomimo wstydu, jaki czuję, nadal lubię/kocham siebie”.
  • „Cokolwiek się wydarzyło, nie pozwalam, by zaburzyło to moje poczucie wartości jako człowieka i jako kobiety”.

Jeśli twój wstyd związany jest z tym, że np. nie dotrzymałaś słowa lub wyjawiłaś coś, co było dla kogoś sekretem, oto co możesz do siebie powiedzieć:

  •  „Mimo tego, co zrobiłam, nadal lubię/kocham siebie”.
  •  „Postaram się naprawić tę sytuację na tyle, na ile jest to możliwe”.
  •  „Pomyślę, co mogę realnie zrobić, aby naprawić tę sytuację”.

Praktyka uważności w podejściu do wstydu

Usiądź z prostym kręgosłupem, weź głęboki wdech i zrób spokojny wydech. Możesz mówić: „wdycham” – wraz z wdechem, „wydycham” – wraz z wydechem. Być może jest w twoim ciele takie miejsce, w którym poczujesz emocję wstydu. Jeśli je zlokalizujesz, skieruj do niego swój oddech. Możesz również powiedzieć sobie w myślach: „Jestem świadoma miejsca w ciele, gdzie odczuwam wstyd najsilniej. Oddycham do tego miejsca świadomie. Obserwuję swój świadomy wdech i wydech. Oddech pozwala mi zauważyć aktywność tej emocji. Obserwuję tę emocję”.

Celem tego ćwiczenia jest świadomość emocji, nie wypieranie jej, lecz spokojne obserwowanie.

Dagmara Gmitrzak trenerka rozwoju osobistego, socjolog, terapeutka technik holistycznych, autorka książek.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »