Zamiast problemów zacznij widzieć rozwiązania!

fot.123rf

Nie zawsze jesteśmy tego świadomi, ale lubimy narzekać, ponieważ łatwiej nam dostrzegać negatywne strony życia niż te, w których czujemy się spełnieni. Jak zatem zmienić swoje myślenie, aby przestać skupiać się na problemach, a zamiast nich znajdować efektywne rozwiązania? Mamy wiosnę, teraz jest najlepszy czas na zmiany!
Może się to większości z nas wydać niedorzeczne, ale lubimy nasze negatywne myśli. Mają one najczęściej swoje źródło w przykrych doświadczeniach osobistych,  a co za tym idzie, w powtarzaniu pewnych schematów myślenia, które znalazły swoje potwierdzenie w rzeczywistości i przez lata utrwalały się w naszych przekonaniach oraz interpretacji różnych zdarzeń. Ostatecznie stają się one metodą reagowania na to, co się wokół nas dzieje. Jak zatem wyjść z utartych schematów, zacząć bardziej cieszyć się życiem i doceniać to, co mamy? Warto poznać odpowiedź na to pytanie właśnie teraz, kiedy przyroda budzi się do życia i zmienia się na naszych oczach! Powinnyśmy czerpać z niej inspiracje i potraktować ten czas jako najlepszy na wprowadzanie zmian w naszym sposobie myślenia.

reklama

Dlaczego mamy negatywne myśli?

Nasze nawyki i negatywny sposób myślenia wykształcają się wtedy, gdy zaczynamy kierować się nimi na co dzień. Mózg, chcąc zapamiętać wszystkie informacje, z jakimi zderza się każdego dnia, uruchamia mechanizm angażujący minimalną ilość zasobów umysłowych, tak aby były wystarczające w danej sytuacji. Skutkiem tego jest właśnie utrwalanie negatywnych zachowań, do których przywykliśmy. W skrócie oznacza to, że w powszechnych dla nas sytuacjach będziemy zachowywali się zawsze tak samo, przez co możemy przeoczyć ważne kwestie, które mogłyby okazać się dla nas okazją do zmiany myślenia na bardziej korzystne. Jeśli nie zdamy sobie z tego sprawy, wówczas nie uda nam się znaleźć rozwiązania problemów i w efekcie ciągle będziemy krążyć wokół  utartych schematów. Mimo, że są one dla nas szkodliwe i odbierają nam radość życia, najłatwiej się na nich skupiać, bo do nich przywykliśmy.

Jak uwolnić się od negatywnych myśli?

Przede wszystkim musimy odkryć, jaki element je tworzy i dopiero wtedy przestać nakręcać spiralę negatywnych przekonań. Jeśli bowiem w sposób świadomy będziemy starali się nie skupiać na pewnych kwestiach, efekt okaże się krótkotrwały. Dlaczego? Gdy w sytuacji stresowej utracimy kontrolę nad własnym myśleniem, znowu znajdziemy się na początku drogi. Znacznie łatwiej będzie, jeśli w gorszych chwilach zdecydujemy się na rozmowę z bliską osobą lub zaczniemy np. pisać pamiętnik czy prowadzić bloga. Takie działania pozwolą z dystansem spojrzeć na problemy i zmienić w stosunku do nich naszą postawę na bardziej pozytywną. – Bywa też, że nie otwieramy się przed nikim i trzymamy w sobie negatywne myśli i przekonania. Uważamy, że nie będziemy mówić o tym, co nas martwi, bo nie ma sensu zawracać innym głowy naszymi problemami. Warto jednak mieć obok siebie osobę, której zwyczajnie będziemy mogli się wygadać. Może to być mąż, przyjaciółka lub psychoterapeuta – mówi coach i trener osobisty, Anita Michalska.