Dieta dla przyszłej mamy

fot.123rf

Na wieść, że urodzimy dziecko ogarnia nas szczęście, ale i niepokój. Kolejne miesiące to odpowiedzialność nie tylko za nasze zdrowie, ale i drugiej istoty. Co i jak jeść, aby sobie i jej nie zaszkodzić, radzi Alicja Kalińska, dietetyk z warszawskiej poradni SetPoint.
To, jak się będziemy odżywiać, będzie miało wpływ na nasze zdrowie oraz dziecka. Dlatego przykładajmy wagę do tego, kiedy i co jemy. Nie wszystko służy organizmowi, są więc produkty, których należy unikać. Inne z kolei mogą nam pomóc w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które zapewnią nam dobre samopoczucie i sprawią, że dziecko nie będzie narażone na negatywne efekty naszych zaniedbań. Przestrzeganie poniższych zasad jest warunkiem urodzenia zdrowego dziecka.

reklama

Dbaj o urozmaicenie diety

Tylko różnorodna dieta dostarcza wszystkich składników odżywczych, witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka. Nie ma bowiem produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki odżywcze w dostatecznej ilości. Dlatego w codziennym jadłospisie należy uwzględnić produkty zbożowe, mleczne i wysokobiałkowe (drób, chude mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych), warzywa, owoce.

Jedz regularnie

Zaplanuj jedzenie na 4-5 posiłków dziennie i nie podjadaj między nimi. Pamiętaj, że:

• Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, dlatego powinno zawierać większą ilość płynów (soki, mleko lub herbatę ziołową), jogurt, ser biały, płatki owsiane, pieczywo, 1-2 łyżki masła, miód, owoce lub świeży sok owocowy. Dodatkami mogą być sałata, pomidor, natka pietruszki, szczypiorek czy rzodkiewki, ale trzeba uważać na „sztuczne” nowalijki.

• Obiad powinien zawierać białka zwierzęce i roślinne (w postaci chudego mięsa, ryb, soi, kaszy, niewielkiej ilości tłuszczu, sałatek jarzynowych), ryż lub ziemniaki oraz owoce; mięso najlepiej piec w folii lub na grillu, niewskazane jest zbyt częste smażenie, duszenie lub pieczenie na tłuszczu.

• Podwieczorek najlepiej urozmaicić owocami sezonowymi (zmieszanymi z jogurtem i łyżką kiełków pszenicznych lub drożdży piwnych), nie zaszkodzi szklanka mleka albo jogurt z kilkoma migdałami, pieczywo z niewielką ilością sera oraz herbata ziołowa. Niewskazane jest spożywanie pieczywa francuskiego, ciastek, drożdżówek, pączków i innych tego typu słodyczy.

• Kolacja koniecznie powinna być lekkostrawna i zawierać dużo płynów (mleko, zupa), kawałek sera, warzywa oraz owoce.

• Desery najlepiej przygotowywać z produktów mlecznych (jogurt, sery, kefir, maślanka, koktajle mleczne).