Sen – luksus czy konieczność?

fot.123rf

Często traktujemy sen jako przymus. Zapominamy o tym, że jest jedną
z podstawowych potrzeb naszego organizmu. Gdy rytm snu zostaje zaburzony, po pewnym czasie zaczyna się to odbijać na naszej psychice. Zaburzony sen jest uporczywą dolegliwością, która znacznie obniża jakość życia, przeszkadza w pracy, w rozwoju oraz w relacjach z międzyludzkich.

Zaniedbując sen narażamy się m.in. na pogorszenie pamięci i koncentracji, częstszą chwiejność emocjonalną, trudności z myśleniem logicznym oraz znaczne osłabienie zdolności do radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi. Pogarsza się także sprawność wykonywania zadań, istotnie spada odporność systemu immunologicznego, wzrasta natomiast ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową.

Żyjąc szybko chcielibyśmy równie szybko pod koniec dnia zasypiać, zapominając o przygotowaniu organizmu do snu. Aby ten proces przyspieszyć niektórzy sięgają wieczorem po alkohol, który w dłuższym okresie zażywania może stać się przyczyną uzależnienia.

Najnowsze badania wskazują, że bezsenność dotyka około jedną trzecią osób dorosłych. Wśród dzieci i młodzieży zjawisko bezsenności znajduje się na poziomie 30-40%. Na bezsenność cierpi 34% Polaków, z czego 60% to kobiety. Choroba ta nasila się wraz z wiekiem. Około 25-40% cierpiących na zaburzenia snu przejawia zaburzenia lękowe. Także ryzyko depresji jest czterokrotnie wyższe niż u osób bez zaburzeń snu.

Na bezsenność cierpi 34% Polaków, z czego 60% to kobiety.

Zaniedbywanie rytuału snu ma wpływ także na ekonomię. W Stanach Zjednoczonych koszty związane z bezsennością wynoszą ponad 100 mld dolarów rocznie (wizyty lekarskie oraz koszty pośrednie związane ze zdrowotnymi skutkami bezsenności, np. depresja, nadużywanie alkoholu lub substancji psychoaktywnych).

W Polsce jedna trzecia osób zgłasza się na konsultacje lekarskie z powodu złej jakości snu, druga część w zakresie poprawy snu nie robi nic, a trzecia próbuje sobie poradzić samodzielnie – aż 40% deklarujących trudności z zasypianiem posiłkuje się alkoholem.

Warto zadbać o sen, gdyż pełni on rolę regeneracyjną, pozwala wytworzyć energię niezbędną do codziennego funkcjonowania i wzmacnia nasz organizm. Z drugiej strony, wpływając na syntezę neuroprzekaźników, pełni funkcję porządkującą, która jest ważna z perspektywy funkcjonowania psychicznego. Sen pomaga również naszemu mózgowi w oczyszczeniu się z niepotrzebnie nagromadzonych i bezużytecznych informacji.

A więc dbając o nasz sen wpływamy na zachowanie dobrego samopoczucia w ciągu dnia i lepszą efektywność.

Sen pełni rolę regeneracyjną, pozwala wytworzyć energię niezbędną do codziennego funkcjonowania i wzmacnia nasz organizm.

Istnieją pewne czynniki wpływające na jakość snu. Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie na sen – jest ono związane z czynnikami genetycznymi. Długość naszego snu zależy od długości i liczby cykli snu potrzebnych do poczucia wyspania. Aby czuć się wyspanym jedni potrzebują czterech, a inni sześciu pełnych cykli snu z tzw. fazą NREM i REM. Genetycznie zapisanego zapotrzebowania na sen nie da się oszukać. Genetycznie uwarunkowana jest też pora snu, czyli nasze możliwości wczesnego wstawania bądź chodzenia późno spać.