Jak zmotywować pracownika

jak zmotywować pracownika
123rf.com

Jako pracodawca, nawet w małej firmie, możesz tak ułożyć współpracę ze swoimi pracownikami, że będą oni zmotywowani albo zniechęceni pracą z tobą.
Jak sprawić, by w pracownikach wzrastała motywacja i nie pojawiało się zniechęcenie? Oto wskazówki:

  • jeśli firma prosperuje coraz lepiej, pracownicy powinni to odczuć. Nie można dać wszystkim podwyżek, ale może można zadbać o ich komfort pracy, np. zadbać o lepszy sprzęt biurowy, kuchenny, zagwarantować lepszą opiekę zdrowotną, etc. Jeśli najważniejszym kapitałem firmy jest kapitał ludzki, to zadbaj o niego.
  • zainteresuj się ścieżką kariery każdego z pracowników. Rozmawiaj o możliwościach rozwoju, sugeruj działania, które mogą zwiększyć cudzą konkurencyjność na rynku pracy, doradzaj kursy czy studia dokształcające.
  • zwróć uwagę, czy twoi pracownicy zachowują równowagę między pracą a życiem, czy nie rodzi się między nimi niezdrowa konkurencja, polegająca na siedzeniu po godzinach w pracy, czy przychodzeniu do pracy w weekendy. Czasami trzeba pracować więcej, jeśli projekt tego wymaga, ale tylko zachowanie równowagi sprawi, że twoi pracownicy nie wypalą się zawodowo, nie wylądują na zwolnieniach lekarskich czy nie zaczną rozglądać się za nową pracą.
  • słuchaj swoich pracowników, zwracaj uwagę na ich potrzeby, trudności, prośby. Twoją rolą jest zachować rozsądek przy spełnianiu indywidualnych próśb czy akceptacji tzw. wyjątkowych sytuacji. Ale poważany szef, to szef, do którego pracownik nie boi się przyjść i porozmawiać, wytłumaczyć czy o coś poprosić.
  • nie krzycz na swoich pracowników. Nie trać przy nich kontroli, nie karz ich publicznie za ich przewinienia, chyba że są poważne i szkodzą wizerunkowi i finansom firmy. Nie krytykuj publicznie za drobne przewinienia, za to chwal, gdy ktoś z twoich pracowników osiągnie sukces.