Kryzys w związku – 6 kroków jak na nowo odkryć miłość

Kryzys w związku - 6 kroków jak na nowo odkryć miłość
123rf.com

Zakochać się nie jest znowu tak trudno. Ale w jaki sposób utrzymać na dłużej przyjemne motyle w brzuchu? Kryzys w związku to czas na świadome działanie, którego celem jest odkrycie siebie nawzajem na nowo. Na 8 najczęstszych problemów, których doświadczamy w relacjach, jest 6 kroków, by je pokonać.
Psycholog kliniczny i doradca małżeński, Randi Günthera, w książce: „When Love Stumbles: How to Rediscover Love, Trust & Fulfillment in Your Relationship”, radzi jak pokonywać przeszkody we wspólnym życiu. Według niego najczęstsze kryzysy w związku to:

1. Od spełnienia do rozczarowania: „Już nie jest tak jak dawniej”.
2. Od podniecenia do znudzenia: „Dlaczego nie iskrzy?”.
3. Od konstruktywnych wyzwań do destrukcyjnych konfliktów: „Dlaczego tak bardzo się kłócimy? Każdy spór staje się argumentem?”
4. Od poświęcenia się dla swojego partnera do egoizmu: „Moje jest ważniejsze”.
5. Od bycia razem do odosobnienia: „Radzisz już sobie beze mnie”.
6. Od uczucia bezwarunkowej miłości do stawiania warunków: „Kiedyś po prostu mnie kochałeś, teraz krytykujesz”.
7. Od koncentracji na relacji do zainteresowań poza nią: „Potrzebuję więcej wolności”.
8. Od wspólnych celów do rozbieżności w działaniu: „Co innego jest dla nas ważne”.

Gunther radzi, żeby najpierw nazwać problem, potem o tym rozmawiać. Kluczem do sukcesu, gdy pojawia się kryzys w związku, jest bycie uczciwym w tym, co się mówi i uważne słuchanie drugiej strony. Unikajcie oceniania i krytykowania. Gdy emocje wezmą górę, zróbcie sobie przerwę. 6 strategii, które pomagają w przezwyciężeniu kryzysu to:

1. Powrót do początku relacji

Oddajcie się wspomnieniom o tym, jak zaczęła się wasza znajomość.

ZAMÓW

E-WYDANIE

2. Ocena bieżącej sytuacji

Porozmawiajcie ze sobą szczerze o odczuciach na temat waszej relacji – pozytywnych i negatywnych. W ten sposób lepiej poczucie co się dzieje w drugiej osobie i nawiążecie ze sobą prawdziwą komunikację. Przykłady:

„Kiedy na mnie krzyczysz, czuję…”
„Nadal czuję… (tu wymień pozytywy)”
„Zmieniłem się, ponieważ…”
„Najbardziej w naszym związku żal mi…”
„Tęsknię za tobą takim…”
„Czego ode mnie oczekujesz?”
„Najbardziej boli mnie…”
„Mam nadzieję, że wspólnie zmienimy…”

3. Kiedy się oddaliliśmy?

Problemy w relacji zwykle zaczynają się niepostrzeżenie, a potem nabierają rozpędu lawiny, bo są nierozwiązane. I mamy kryzys w związku. Dlatego warto uświadomić sobie co, kiedy i dlaczego zaczęło się coś między nami psuć. Przypomnijcie to sobie.

4. Co nas powstrzymuje od rozwiązania problemu?

Dlaczego nie reagujemy, kiedy coś złego się między nami dzieje? Gdy pary, które przeżywają kryzys w związku, zaczynają się zastanawiać nad tym, często padają zdania typu:

„Uległam tobie, bo się bałam że agresywnie zareagujesz”
„Bałem się, że ciebie stracę”
„Nie zrobiłam tego, bo spodziewałam się, że mnie wyśmiejesz”.

5. Czego pragniecie od siebie nawzajem, aby rozbudzić swoją miłość?

Rozmawiać ze sobą o tym, co każdy z was potrzebuje.

„Chcę, żebyś mi wybaczyła, że…”
„Pragnę wsparcia, kiedy boję się…”
„Potrzebuję, żebyś szanował moje wybory…”

6. Co zrobimy, gdy w przyszłości pojawi się ten problem?

„Jeśli jedno z nas poczuje się niezadowolone z relacji, pójdziemy do tej naszej ulubionej herbaciarni i porozmawiamy o tym”.
„Kiedy znowu poczuję do ciebie złość o to, że… to…”.

Przezwyciężenie kryzysu w związku wzbogaca nas o doświadczanie siebie i wiedzę, która zaprocentuje w przyszłym szczęśliwszym życiu.

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>