5 powodów, dla których można zakochać się w ćwiczeniach fizycznych

123rf.com

Ci, którzy ćwiczą, wiedzą, że ruch jest jak zaufany przyjaciel. Można liczyć, że uwolni od frustracji, naładuje energią i sprawi, że życie znów będzie piękne, a ciało zgrabniejsze. Ci, którzy jeszcze tego nie wiedzą, mogą przeczytać argumenty, które powyższą wiedzę potwierdzają.
Ćwiczenia wzmacniają nas fizycznie i emocjonalnie. Czasem trochę ruchu działa jak czarodziejska różdżka, jak przycisk „odśwież” w komputerze. A dokładniej:

1. Ćwiczenia dają naturalny power

Podnoszą poziom dobrego samopoczucia, poprzez uwalnianie szeregu hormonów w organizmie. Zacznijmy od serotoniny – królowej relaksu i odprężenia. Występuje ona tam, gdzie jest duże odczuwanie szczęścia i stany biegunowo inne niż depresja. Dlatego ćwiczenia zapobiegają tej chorobie. Odpowiedni poziom serotoniny informuje organizm, że wszystko jest w porządku, jednocześnie regulując rytm snu i nastroju. Wówczas jesteśmy w optymalnym emocjonalno-fizycznym stanie. Ćwiczenia również zmniejszają stres, obniżając poziom kortyzolu i uwalniając do krwiobiegu endorfiny, co powoduje stany euforyczne, które możemy odczuwać po solidnej porcji ruchu. Mogą się one utrzymywać nawet do 30 minut. Jednak nawet zaledwie 10 minut umiarkowanej aktywności fizycznej może poprawić ogólny nastrój, obniżyć zmęczenie i podnieść poziom energii życiowej.

2. Ćwiczenia uzdrawiają

Ludzkie ciało stworzone jest do ruchu. Badania wykazują, że ćwiczenia fizyczne wspomagają procesy zdrowienia ciała. U osób aktywnych fizycznie szybciej goją się rany, obniża się stan zapalny (endorfiny działają jak naturalne antybiotyki) i spowalniają procesy starzenia się. Energiczne ćwiczenia, nawet bardziej niż odpowiednie odżywianie, wzmacniają naturalne mechanizmy obronne organizmu, jego system odpornościowy. Nawet niski poziom aktywności wpływa na układ immunologiczny, chroniąc nas przed chorobami.

3. Ćwiczenia, bez skutków ubocznych, wpływają na pozytywne emocje

Tabletka antydepresyjna, czekolada, kieliszek koniaku może niejeden, narkotyk – owszem, poprawią nasz nastrój, ale dadzą też efekty niepożądane. Korzystanie z ruchu jest ich pozbawione, a daje nam dobre emocje. Za jego sprawą czujemy optymizm. Znika gdzieś smutek, złość, lęk. W takim stanie skuteczniej radzimy sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi.

4. Ćwiczenia uspokajają umysł i ciało

Kiedy ćwiczysz, twoje ciało automatycznie aktywuje głęboki oddech, dotleniając się. Podczas ćwiczeń (na przykład aerobowych) płuca rozszerzają się i kurczą, a bogata w tlen krew krąży po całym organizmie. W jodze uważnie koncentrujesz się śledzeniu wdechu i wydechu, osiągając ten sam efekt. Praktyka głębokiego oddychania bezpośrednio wpływa na to, jak się czujesz. Ma uspokajająco -oczyszczający wpływ na umysł i ciało. Zwiększa zdolność do koncentracji, jest doskonałym sposobem do radzenia sobie z gniewem.

5. Ćwiczenia budują zaufanie do własnej siły

Gdy ćwiczysz, jesteś z siebie zadowolony. Że zmobilizowałeś się, dałeś radę, pokonałeś niemoc, lenistwo, strach. Ćwicząc fizycznie, ćwiczysz wytrzymałość psychiczną. Stajesz się wytrwałym, silnym człowiekiem. Ta psychiczną dyscyplinę bez problemu przenosisz na inne dziedziny swojego życia. Zyskujesz odwagę, żeby podejmować kolejne wyzwania, sięgać po następne zwycięstwa. Nie marudzisz, nie narzekasz, karmiąc się niską energią, tylko energicznie sięgasz po swoje.