Harmonia myśli i uczuć. Ćwiczenia

www.flickr.com/pstjohn

Jak pogodzić umysł z ciałem? Umacniając pomost między nimi. Najprościej zrobić to poprzez oddech oraz techniki relaksacji. Oto zestaw ćwiczeń zwiększających świadomość własnego ciała i uspokajających umysł.
Koncentrowanie uwagi na sercu

reklama

Jeśli odczuwasz lęk i niepokój, a twoje myśli są pesymistyczne, połóż dłoń pośrodku klatki piersiowej. Zacznij świadomie oddychać klatką piersiową. Poczuj, jak lekko unosi się na wdechu i opada na wydechu.

Teraz uświadom sobie fizyczne serce. Pomyśl, jak wygląda, zwiększ świadomość tego czującego, niezwykłego organu wewnątrz klatki piersiowej. Poczuj wdzięczność za to, że twoje serce codziennie bije dla ciebie w rytmie życia. Wyobraź sobie, że oddychasz do serca, przez serce, zapraszasz je do procesu oddychania. Twój oddech jest spokojny i równy. Serce wchodzi w stan koherencji, który bardzo korzystnie wpływa na organizm i układ immunologiczny.

Kobiecy czas menstruacji

Menstruacja to comiesięczny naturalny cykl oczyszczenia. W wielu kulturach pierwotnych, żyjących w zgodzie z naturą, ten czas jest uważany za święty. Indianki nazywają menstruację „czasem bycia na Księżycu” lub „czasem Księżyca”, który rządzi przypływami i odpływami wód, jest kojarzony z płodnością i intuicją. Kobieta oczyszcza się w czasie tych kilku dni na poziomie fizycznym, psychicznym i energetycznym. Idealnie byłoby, gdybyśmy spędzały ten czas same ze sobą, celebrując swoją kobiecość. Zgodnie z przekazem istniejącym w kulturach pierwotnych, mamy wtedy dostęp do swojej mocy. Możemy w pełni zatroszczyć się o ciało, pójść na masaż, przygotować aromatyczną kąpiel. Menstruacja może być okazją do lepszego poznania i czułego traktowania siebie.

Podczas pierwszych dwóch dni menstruacji staraj się ograniczyć aktywność, dbaj o siebie i sprawiaj sobie przyjemności. Zadaj sobie pytania: Czego teraz potrzebuję na poziomie emocjonalnym? Co sprawiłoby radość mojemu ciału? Co miałabym ochotę teraz zjeść? I zrób to! Obudź też w sobie ducha kreatywności; namaluj coś, narysuj, napisz wiersz, zrób mapę marzeń (kolaż zawierający obrazy tego, o czym marzysz), możesz też po prostu ubrać się w ulubione kolory.

Uważne chodzenie

Praktyka uważnego chodzenia to kolejne z ćwiczeń, które pomoże ci zharmonizować ciało i umysł. Wystarczy, że całą swoją uwagę przeniesiesz na proces chodzenia, poruszania się. Kiedy idziesz ulicą, zwolnij. Bądź świadoma każdego kroku. Jak się czujesz, gdy zwalniasz tempo chodzenia? Jak odbierasz teraz otoczenie? Kiedy jesteś w parku, w lesie lub w górach, zwolnij i uważnie stawiaj każdy krok. Powoli podnoś stopę, bądź świadoma jej unoszenia się i powrotu na ziemię. Spróbuj zsynchronizować swoje kroki z oddychaniem. Wdech to jeden krok, wydech – drugi. Jeśli w trakcie poczujesz, że twój umysł zaczyna uciekać od „tu i teraz”, zapytaj siebie: O czym teraz myślę? Jak się czuję, gdy o tym myślę? Czy to dla mnie korzystne, abym dalej o tym myślała? Wybieraj, na jakich myślach chcesz się skupić.

Więcej ćwiczeń na harmonię duszy i ciała znajdziesz tutaj

Dagmara Gmitrzak, trenerka rozwoju osobistego, socjolog, terapeutka technik holistycznych, autorka książek, www.rozwojosobisty.waw.pl

fot. John St John

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »