Bób – zielone źródło białka

123rf.com

Lato to bogactwo świeżych warzyw i owoców. Na straganach już pojawił się bób – warzywo o wyjątkowych właściwościach odżywczy i zdrowotnych. Warto w pełni wykorzystać sezon i jeść go jak najczęściej.
Bób należy do rodziny strączkowych, co oznacza, że jest źródłem białka o dosyć wysokiej wartości biologicznej. Jeżeli w jednym daniu połączymy bób z produktem pełnoziarnistym (np. kaszą) lub orzechami to nastąpi tzw. uzupełnianie się aminokwasów. Jakość białka w tym posiłku będzie więc równa białku mięsa, ryb czy jaj. Dodatkowo bób ma cenne właściwości profilaktyczne – zawiera lektynę (rodzaj białka), która łącząc się z błonami komórek w jelicie może hamować namnażanie komórek raka jelita grubego. Poza dobrym białkiem bób dostarcza do organizmu błonnik, który skraca czas trawienia, poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego i oczyszcza jelita. Oznacza to, że osoby dbające o linię powinny włączyć go do swojej diety. Jedna garść młodego bobu jest w stanie zapewnić prawie 1/4 dziennej zalecanej dawki błonnika.

reklama

W  bobie znajdziemy także kwas foliowy. Garść nieugotowanego bobu to ponad 30% dziennej dawki folianów. Znakomicie wpływają one na cały układ krążenia, gdyż regulują stężenie homocysteiny, której nadmiar uszkadza naczynia krwionośne i powoduje zaburzenia krzepliwości krwi. Ponadto kwas foliowy wraz z żelazem i witaminą B12 bierze udział w procesach krwiotwórczych. Wśród skutków niedoboru kwasu foliowego najczęściej podkreśla się występowanie zaburzeń rozwojowych u płodu. Jednak niedobór kwasu foliowego u każdego z nas może spowodować trudności w zasypianiu, ogólne osłabienie, bóle głowy, rozdrażnienie czy nawet zaburzenia zachowania. Dlatego nie tylko kobiety planujące ciążę, ale każdy z nas powinien korzystać z dostępności bobu latem.

EKSPERT: mgr Marta Szkupińska, dietetyk, Grupa LUX MED