Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Czy też popełniasz te błędy w odżywianiu?

123rf.com
25 kwietnia 2016 in Zdrowie by redakcja
20% Polaków ocenia swoje zdrowie jako przeciętne, a co dziesiąty jako złe lub bardzo złe – wynika z szacunków GUS. Eksperci podkreślają – prawidłowa dieta to najprostszy sposób aby zadbać o siebie. Dowiedz się, dlaczego owoce nie zawsze są Twoim sprzymierzeńcem oraz czy dobrze robisz rezygnując z glutenu.

Rezygnacja ze śniadania
W porannym pośpiechu łatwo zapomnieć, że tylko kawa przed wyjściem z domu to nie najlepszy początek dnia. Niejedzenie śniadań prowadzi do spadku glukozy we krwi – stajemy się mniej wydajne psychicznie i fizycznie. „Warto wstać kilka minut wcześniej i poświęcić ten czas na przygotowanie pożywnego posiłku, składającego się z pełnoziarnistych produktów zbożowych, pełnowartościowego białka i dodatku roślinnego. Posiłki warto spożywać w odstępach nie dłuższych niż 3,5 godziny”, mówi Katarzyna Uścińska, dietetyk w Klinice Demeter w Warszawie

Przekąski typu light
Polacy chętnie wybierają produkty odtłuszczone, uważając, że są dietetyczne i dużo zdrowsze od tych standardowych. Tymczasem obniżona zawartość tłuszczu lub jego brak oznacza więcej cukrów i substancji utrzymujących konsystencje i smak ulubionego produktu.Wypełniacze, bo o nich mowa, przyjmowane długofalowo, nie są ani dietetyczne, ani dobre dla zdrowia.

Owoce na kolację
Wraz z nadejściem wiosny chętniej sięgamy po owoce, przekonani, że są najlepszym źródłem witamin i świetnie wpływają na organizm. To prawda, ale dużo zależy od tego kiedy i jakie owoce wybieramy. Według ekspertów najlepiej spożywać je do godziny 15, wtedy zawarta w nich glukoza pozwala naszemu organizmowi lepiej i wydajniej pracować. Błędem jest jedzenie owoców na deser, szczególnie winogron, bananów, kiwi i żółtego melona, kilka minut po głównym posiłku, ponieważ podnoszą one kaloryczność oraz i IG (Indeks Glikemiczny) całego dania, a to może wpływać na magazynowanie tkanki tłuszczowej w przypadku źle zbilansowanej diety. Sięgasz po owoce przed snem? To kolejny błąd! Zostaną błyskawicznie strawione przez organizm, a cukier w nich zawarty pobudzi apetyt sprawiając uczucie jeszcze większego głodu.

Samodzielne wyliczania zapotrzebowanie kalorii 
Wiele osób uważa, że prawidłowe odżywanie oznacza bezwarunkowe ograniczanie kalorii. Niemal wszystkie diety opierają się na zasadzie: mniej kalorii – lepszy efekt. Ale prawidłowe wyliczenie zapotrzebowania kalorycznego nie jest takie proste, to kwestia indywidualna, zależna m.in. od trybu życia i pracy, wieku czy stanu zdrowia. Wystarczy dostarczyć zbyt małą ilość kalorii, a w efekcie organizm zamiast spalać, zacznie je magazynować. Doprowadzi to do zwiększenia masy ciała, osłabienia i uczucia zmęczenia.

Całkowite wyeliminowanie glutenu z menu
Częstym błędem jest unikanie produktów zawierających gluten. Tymczasem pieczywo pełnoziarniste jest źródłem dobrych węglowodanów i błonnika, który zapewnia długotrwałe uczucie sytości. „Dodatkowo wykazuje wiele innych, udowodnionych naukowo efektów prozdrowotnych. Poza tym produkty pełnoziarniste są jednym z najlepszych źródeł witamin z grupy B”, dodaje ekspert.


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI