fbpx

Białko zwierzęce czy roślinne-które jest zdrowsze?

Wybierając do jedzenia białka roślinne lub zwierzęce, przede wszystkim należy pamiętać o swoim stanie zdrowia oraz o tym, z jakiej hodowli lub uprawy pochodzi zjadany przez ciebie produkt. Jeśli dbasz o jakość swojego samochodu lub kosmetyków, zwróć też uwagę na jakość zjadanej przez ciebie żywności, zadbaj o to by miała jak najwyższą wartość odżywczą.
Jeżeli jesteś zdecydowanym mięsożercą, to wybieraj ryby i drób, a mięsa czerwone jedz raz w tygodniu. Mięso czerwone, drób, ryby i nabiał łącz w jednym posiłku z surówkami, warzywami korzeniowymi nieskrobiowymi, nasionami, ziołami i orzechami. Wszystko po to, by trawienie przebiegało sprawniej. Białka bowiem są trawione w środowisku kwaśnym a węglowodany w zasadowym. Efektem połączenia białek z węglowodanami jest niedokładnie strawiony pokarm, który ulega gniciu w jelitach, co odczuwamy jako niestrawność, zgagę, bóle brzucha i gazy. Nie łącz więc w jednym posiłku białek i węglowodanów (do węglowodanów zaliczamy: wszystkie ziarna i wyprodukowaną z nich żywność, warzywa bogate w skrobię). Po zjedzeniu białek pamiętaj, że potrzebują czterech godzin na pokonanie drogi z ust do jelit. Dopiero po tym czasie wskazany jest następny posiłek.

Dyskusja na temat tego jaki rodzaj białka jest zdrowszy, związana jest z faktem,że białka zwierzęce zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, czyli takie części składowe białek, których organizm człowieka sam nie może wytworzyć. Białka roślinne nazywane są niekompletnymi co oznacza, że często zawierają mało tzw. aminokwasów niezbędnych.

Dlatego jeżeli nie jesz mięsa, to ważne jest łączenie białek tak, by wzajemnie się uzupełniały. Łączenie zbóż i nasion strączkowych zapewnia potrzebne aminokwasy. Aby uzyskać białko roślinne przypominające białko pochodzące z mięsa, można stosować zboża(pełne ziarna) i rośliny strączkowe w proporcjach ok. 2 części zbóż na 1 część roślin strączkowych. Można spożywać też orzechy i nasiona ze zbożami. Dla tych, którzy nie są w stanie trawić roślin strączkowych i zbóż, lub podobnych zestawów w trakcie jednego posiłku, można podawać takie pokarmy naprzemiennie.

Spożywanie dużej ilości mięsa powoduje, że większość białka nie jest trawiona, a niestrawiona część powoduje ospałość i w konsekwencji pociąg do substancji pobudzających takich jak cukier rafinowany, kawa, alkohol. Kluczem do czerpania korzyści z mięsa jest jego spożywanie w ograniczonych ilościach. Badania wykonane w departamencie żywienia Massachusetts Institute of Technology wykazały, że ludzie konsumują trzy razy więcej białka niż rzeczywiście potrzebują. Głównym źródłem białka są produkty pochodzenia zwierzęcego. Takie wysokie spożycie białka zwierzęcego jest odnotowane w najbogatszych krajach świata, w uboższych jest znacznie niższe. Z tak dużym spożyciem białka związana jest wysoka konsumpcja mięsa, ponieważ mięso jest bogate w wysoce przyswajalne składniki odżywcze. Zwierzę wykonuje prace przekształcenia żywności roślinnej w tkanki, które niewiele różnią się od naszych własnych. Dzięki temu wiele osób będzie łatwiej przyswajać żelazo, niektóre witaminy i inne składniki odżywcze z mięsa niż z ziaren i z fasoli.

I to jest istotne w kulturach zorientowanych na spożycie mięsa, czyli takiej jak nasza. Zarówno w Medycynie Chińskiej i w Ayurvedyjskim systemie uzdrawiania uważa się, że mięso nas wzmocni, ale tylko wtedy gdy jedzone jest z umiarem. To co znamienne i szokujące to fakt, iż w krajach biednych, szczupłe osoby mają zdrowsze kości, niż grubi mieszkańcy krajów bogatych. Badania naukowe potwierdzają, że współautorami utraty masy kostnej są kwasy powstające pod wpływem zbyt dużej ilości białka w diecie. Wyniki innych badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Cornell i Oxford wykazały, że zachorowania na serce wśród Azjatów jest 1700 razy mniejsze niż wśród Amerykanów. Wynika to z różnic w diecie, a mianowicie dieta azjatycka oparta jest głównie na zbożach i warzywach. W tej diecie 90% białka pochodzi ze źródeł roślinnych. Również choroby takie jak rak czy cukrzyca są mniej spotykane u ludzi żywiących się w oparciu o warzywa i zboża. Jeżeli jednak decydujesz się jeść białko zwierzęce to pamiętaj, by jeść je z umiarem i tylko takie, które pochodzi z hodowli ekologicznych.

ZAMÓW

E-WYDANIE

U osób, które jedzą zbyt duże ilości mięsa istnieje ryzyko zaburzenia poziomu cukru we krwi, utraty tkanki kostnej, zwyrodnienia nerek, nadmiernego obciążenia wątroby, zapalenia stawów i chorób serca. Dieta oparta na zbożach, roślinach strączkowych i warzywach ma działanie uspokajające, energetyzujące i odprężające.

ZAMÓW

E-WYDANIE
?>