Zdrowa joga na jesień

123rf.com

Statystyczny Polak w okresie jesienno-zimowym przybiera na wadze 2 kg. Wraz ze spadkiem temperatur trudniej zmobilizować się do uprawiania sportów. Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi wg metody B.K.S Iyengara, przekonuje, że aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Tym bardziej jesienią, gdy z braku naturalnego światła wiele osób dopada okresowa chandra. Ćwiczenia wpływają na wzrost wydzielania niektórych neuroprzekaźników, które korzystnie działają na poprawę nastroju. Zajęcia z jogi nie tylko pozytywnie wpływają na ogólny stan zdrowia, ale także poprawiają nastrój, pamięć i koncentrację. A towarzystwo działa bardzo motywująco!
Liczne badania wskazuję, że słońce jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Źródłem witaminy D, która warunkuje pracę układów: kostnego, mięśniowego, nerwowego i immunologicznego, są aż w ok. 90% właśnie promienie słoneczne. Immunolodzy są zgodni co do tego, że niski poziom tej witaminy ma wpływ na zmniejszenie odporności na infekcje, co szczególnie nasila się podczas chłodniejszych i pochmurnych dni. Jesienno-zimowy brak słońca warunkuje także poziom melatoniny w organizmie. Niedobór emitowanych promieni powoduje, że przez całą dobą utrzymuje się ona na dość wysokim poziomie, co objawia się m.in. zmęczeniem i sennością.

reklama

Niezależnie od tego, co ćwiczymy, zawsze trzeba pamiętać o rozgrzewce. Sztywne, nierozgrzane ciało ma mniejszy zakres ruchu, więc ryzyko kontuzji jest wysokie.

Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi

„Podstawą praktyki jogi jest dynamiczna sekwencja, która ma głównie na celu rozgrzanie ciała i pobudzenie krążenia” tłumaczy Wiktor Morgulec. W okresie jesienno-zimowym nauczyciel proponuje praktykę jogi w formule ruch-oddech-relaks. Faza ruchu to wzmacnianie ciała i rozluźnienie napięcia poprzez ustawianie ciała w pozycjach, które najbardziej mobilizują układ immunologiczny i stymulują układ hormonalny. To etap przygotowawczy, podczas którego dochodzi do poprawy przepływu wszystkich płynów fizjologicznych, ukrwienia i odżywienia organizmu. Potem następuje faza oddechu, a następnie nauka relaksacji. „Stan głębokiego relaksu jest najlepszych sprzymierzeńcem regeneracji ciała. Pozycje relaksacyjne w jodze zapobiegają negatywnym skutkom stresu i pomagają niwelować skutki jesiennego przesilenia: zmęczenie, senność, wyczerpanie czy uczucie zniechęcenia. Regularna praktyka jogi owocuje poprawą ruchomości, reguluje oddech, tonizuje układ nerwowy, więc finalnie bezpośrednio wpływa na dobre samopoczucie, którego niestety tak często brakuje nam podczas jesieni” dodaje nauczyciel jogi.