Depresja jesienno – zimowa – choroba z braku słońca

10 rad na depresję jesienno-zimową
123rf

Coraz szybciej robi się ciemno, mała ilość światła słonecznego może powodować tymczasowy spadek nastroju. Są jednak osoby, które bardzo trudno znoszą zmniejszony dopływ światła słonecznego w okresie jesienno-zimowym.
Depresja zimowa naukowo nazywana jest SAD czyli seasonal affective disorder. Jej przyczyną jest niedobór światła słonecznego, który powoduje obniżenie poziomu serotoniny, neuroprzekaźnika, który ma wpływ na nasze samopoczucie. Zmniejszona ilość światła zaburza również rytm dobowego organizmu, szyszynka zaczyna produkować więcej melatoniny, hormonu snu. To może powodować większą senność i spadek samopoczucia. Jednak u większości ludzi nie spowoduje to trwałego obniżenia samopoczucia, które trwa aż do wiosny. Pięć procent populacji będzie doświadczało objawów depresji sezonowej.

Naukowcy są zdania, że schorzenie to dotyka najczęściej ludzi, mieszkających w krajach, w których występuje wysoki deficyt światła słonecznego w okresie jesienno-zimowym: Skandynawia, Kanada, Alaska, ale nie tylko. W Polsce również wiele osób może doświadczać SAD każdej jesieni i zimy, nie do końca zdając sobie z tego sprawy.

Jakie są objawy?

Sprawdź czy to może dotyczyć ciebie. Jeśli poniższe objawy występują nieprzerwanie, przez okres co najmniej dwóch tygodni i nie ma innych przyczyn spadku nastoju, takich jak: utrata pracy, rozstanie z partnerem, czy choroba bliskiej osoby, być może doświadczasz depresji zimowej.


Oto najczęstsze jej objawy depresji jesienno-zimowej:

– zmęczenie,

– senność podczas dnia podczas dnia,

– apatia, smutek, obniżenie nastroju,

– pesymistyczne myślenie,

– rozdrażnienie,

– duży apetyt na słodycze,

– przybieranie na wadze (efekt spożywania tłustych, wysoko kalorycznych posiłków),

– spadek libido.

– zaburzenia snu ( bezsenność, sen który nie przynosi odpoczynku, budzenie się w nocy, etc.),

– brak zainteresowań,

– poczucie, jakby życie straciło smak.

Jak sobie radzić z depresją jesienno-zimową?

1. Naukowcy polecają stosowanie fototerapii czyli terapii światłem. Metoda polega na naświetlaniu twarzy lampą o natężeniu od 2.5 tysiąca do 10 tysięcy luksów. Kuracja powoduje przywrócenie prawidłowej pracy zegara biologicznego. Jest skuteczna w osiemdziesięciu procentach przypadków. Jeśli nie działa, a objawy depresji bardzo utrudniają codzienne funkcjonowanie, lekarz psychiatra może zapisać leki antydepresyjne, ale i one nie zawsze pomagają.

2. Urlop w ciepłym kraju w okresie zimowym może naładować wewnętrzne baterie i znacznie złagodzić objawy depresji.

3. Oglądanie komedii powoduje wytwarzanie w mózgu większej ilości endorfin, które poprawiają samopoczucie.

4. Rozwijanie pasji pozwoli na pewien czas poczuć się lepiej.

5. Stosowanie techniki relaksacji w pozycji leżącej z towarzyszeniem odpowiedniej muzyki, wprowadzi mózg w stan alfa czyli relaksu i kreatywności, zmniejszy napięcie psychofizyczne, i poprawi samopoczucie.

6. Słuchanie pozytywnej, naładowanej słońcem muzyki, również może poprawić nastrój: muzyka kubańska, afrykańska, reagge, etc.

7. Ubieranie się na kolorowo i otaczanie się kolorami przypomni nam o wiośnie i lecie.

8. Taniec pomoże pomóc obudzić energię do życia.

9. Kontakt z przyrodą (spacery po lesie, wyjazd w góry, nad morze, etc) naładuje pozytywną energią i pomoże przetrwać ten czas.

10. Wskazane jest również maksymalne korzystanie z każdego słonecznego dnia!

Depresja jesienno - zomowa - objawy
123rf

Dagmara Gmitrzak: trenerka rozwoju osobistego, socjolog o specjalizacji pomoc społeczno terapeutyczna, terapeutka reiki, dziennikarka, autorka książek. Ukończyła Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, trzyletnie szkolenie z Muzykoterapii i Psychodramy, kurs medytacji mindfulness. www.rozwojosobisty.waw.pl

 

Więcej na temat: stresu, technik relaksacji oraz pozytywnego myślenia w książce Dagmary Gmitrzak: „Pokonaj stres dzięki technikom relaksacji.” Do książki dołączona jest płyta CD z prowadzonymi przez autorkę relaksacjami oraz specjalistyczną muzyką, która wprowadza mózg w stan alfa (relaksu i kreatywności) oraz synchronizuje półkule mózgowe.

Ćwiczenia na pokonanie stresu – TUTAJ


  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze