Zdrowa kasza jaglana

25711498 - millet on wooden table

Kasza jaglana, nazywana przez niektórych „królową kasz”, to jeden z najzdrowszych składników, jaki może się znaleźć w naszej diecie. Dzięki nowoczesnym trendom żywieniowym staje się na szczęście coraz bardziej popularna. Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

reklama


Kasza jaglana znana już w starożytności
Według ustaleń archeologów proso, z którego wytwarza się kaszę jaglaną, pochodzi już z czasów neolitu. W starożytnych pismach można odnaleźć zapisy o odnalezieniu na terenie obecnych Chin 50 ton tego zboża pochodzącego najprawdopodobniej z 8000r. p.n.e. Wówczas było ono uprawiane na zdecydowanie większą skalę niż ryż, ponieważ charakteryzowało się krótkim okresem wegetatywnym i było mniej wymagające w uprawie. Szybko przywędrowało więc do Indii czy Afryki. Kasza jaglana największą popularnością cieszyła się jednak w średniowieczu – chroniła ludzi przede wszystkim przed głodem i różnymi chorobami.

Drogocenne właściwości „jaglanki”
Jaglanka jest dobrym źródłem białka oraz  jednym z niewielu produktów bogatych w krzemionkę, która pozytywnie wpływa na stawy, wygląd włosów, paznokci, a także skórę. Wykazuje również właściwości przeciwwirusowe, dlatego zalecana jest podczas przeziębień. Cynk w niej zawarty wspomaga układ odpornościowy. Pozytywne działanie obserwuje się także w odniesieniu do pracy mózgu, całego układu nerwowego, polepszania koncentracji, obniżenia ryzyka zakrzepów, a co za tym idzie udarów i zawałów (dzięki obecności lecytyny). Jedzenie kaszy jaglanej poleca się również osobom z hipercholesterolemią (podwyższone stężenie cholesterolu LDL). Ze względu na dużą zawartość żelaza skutecznie pomaga w leczeniu niedokrwistości, powinna stanowić stały element diety u kobiet w ciąży i dzieci. Ponadto reguluje poziom hormonów, łagodząc objawy menopauzy oraz zmniejszając ryzyko wystąpienia nowotworu piersi. Ogromną zaletą tej kaszy jest również spowolnienie procesów starzenia organizmu. Kasza jaglana zawiera dużo mniej błonnika niż inne kasze, dlatego może być spożywana przez osoby mające problemy z układem trawiennym. Ponadto nie zawiera glutenu, co jest ważne w przypadku osób z celiakią lub nietolerancją tego składnika.

– W dzisiejszej diecie przeważają produkty kwasotwórcze, takie jak nabiał, słodycze, białe pieczywo, kawa, które mogą przyczyniać się do zakwaszenia organizmu. Dzięki włączeniu do diety większej ilości produktów zasadotwórczych możemy wspomóc oczyszczanie organizmu z toksyn – podsumowuje Anna Osiecka, dietetyk z kliniki Natural Medical.