Zakwaszenie organizmu – najlepsza dieta

Zakwaszenie organizmu - najlepsza dieta
123rf

Zastanawiasz się, po co masz się odkwaszać? Myślisz sobie, przecież ze mną jest wszystko w porządku. Odżywiam się zdrowo, jestem aktywny i dbam o siebie, więc po co mi jakaś dieta odkwaszająca? Ale… czy czasami zastanawiasz się również, dlaczego brakuje ci energii albo bez powodu odczuwasz rozdrażnienie? Jesz mało, a mimo wszystko tyjesz? Miewasz bóle mięśniowo-stawowe? A może jeszcze inne dolegliwości i w dodatku nie wiadomo skąd?
Sęk w tym, że pominąłeś w swoich działaniach starania o utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Jej utrzymanie jest kluczem do prawidłowych procesów przemiany materii oraz poprawy stanu zdrowia. Jeśli przez dłuższy okres przyjmujemy za dużą ilość produktów kwasotwórczych, np. w postaci białek, nasze narządy wewnętrzne szybko się przeciążają i dochodzi do zakwaszenia organizmu. Kwasy to nic innego, jak produkty przemiany materii – toksyny. Ich odkładanie się prowadzi do powstania w organizmie środowiska sprzyjającego gromadzeniu się niekorzystnych dla zdrowia bakterii, powstawaniu stanów zapalnych, zmian skórnych (trądzik, alergia), demineralizacji kości, tkanek, narządów, różnych chorób cywilizacyjnych oraz przedwczesnego starzenia się. Zaradzić temu może „oczyszczanie” w postaci diety odkwaszającej.

Organizm ludzki jest codziennie narażony na powstawanie kwasów na skutek niezdrowych nawyków żywieniowych, stresu, trybu życia, wpływu środowiska, zbyt dużej ilości ruchu lub jego braku. W procesie odkwaszania ma znaczenie zarówno pożywienie zasadowe, jak i zdrowe jelito grube z odpowiednim odczynem pH. To tutaj trafiają wszystkie toksyny, produkty przemiany materii, resztki pożywienia i tutaj w odpowiednich warunkach żyją dobroczynne bakterie. Jeśli zaburzymy panującą równowagę, spożywając np. jedzenie śmieciowe, dobre bakterie szybko zostają wyparte przez bakterie chorobotwórcze, produkujące toksyny i trucizny np. amoniak, który mocno obciąża wątrobę i nerki. Prowadzi to do zakwaszenia organizmu. Jeśli kwasy i inne produkty przemiany materii nie zostaną wydalone, odkładają się w tkance łącznej lub w postaci uporczywego cellulitu. Cellulit to w zasadzie nic innego jak widoczne złogi powstające jako efekt chronicznego zakwaszenia.

 

Zobacz także: Jak wybrać parowar?

 

Powstaje więc pytanie, w jaki sposób skutecznie walczyć z toksynami?

Wprowadzając do diety produkty żywnościowe, które działają zasadotwórczo, możemy przywrócić równowagę kwasowo-zasadową. W ten sposób niwelujemy szkodliwe działanie kwasów. W codziennej diecie należy ograniczyć produkty, które są przyczyną zakwaszenia, czyli białka i cukry proste. Jeśli natomiast spożywamy produkty kwasotwórcze, należy zadbać o odpowiednią podaż składników, które zneutralizują szkodliwe działanie kwasów.

Dużą rolę w odkwaszaniu odgrywa także oddychanie. W niedotlenionych komórkach powstaje więcej kwasów, czyli dwutlenku węgla. Pozbywamy się go dzięki oddechowi. Świadome oddychanie i ćwiczenia oddechowe mogą naprawdę zdziałać wiele, m.in. przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Natura stworzyła człowieka jako istotę doskonałą. Nasz organizm posiada wiele mechanizmów obronnych, zdolność do naprawy, uzdrawiania, odmładzania i z powodzeniem moglibyśmy dożyć nawet 140-150 lat, gdybyśmy odpowiednio traktowali swoje ciało. Właściwe odżywianie zorientowane na warzywa, owoce, niewielką ilość białka, do tego odpowiednie nawodnienie, pozytywne nastawienie i aktywność fizyczna to klucz do długowieczności. Każdego dnia pracujemy na to, jak będzie wyglądać nasze życie, zdrowie, ciało w późniejszym wieku. Jeśli o siebie dbamy odżywiając się zdrowo, utrzymując równowagę kwasowo-zasadową, zyskujemy poprawę samopoczucia, wzrost sił witalnych, ustąpią dolegliwości bólowe stawów i mięśni, skóra stanie się gładsza – poprawią się niemal wszystkie parametry naszego zdrowia, co zwiększy nasz apetyt na życie.

Polecane produkty zasadotwórcze:

Bakłażan, brokuły, pietruszka, cebula dynia, sałata, botwina, szpinak, rzodkiew, kapusta kiszona, świeże soki warzywne, cytryna, limonka, grapefruit, jabłka, kiwi, arbuz, ananas, kasza jaglana.

Przykładowe menu diety oczyszczającej wg autorska diety dr n.med. Marzeny Rypiny:

I śniadanie 342 kcal

  • Sałatka z pomidorów, avocado, cebuli szalotki, świeżego ogórka z dodatkiem soku z cytryny, soli i pieprzu do smaku – 250 g / 162kcal
  • Pumpernickel – 2 szt. / 180 kcal
  • Herbata z rumianku – 200 ml

II śniadanie 137 kcal

  • Świeży ananas grillowany – 150g / 46 kcal
  • Sok z buraka – 200ml / 91kcal

Obiad 590 kcal

  • Zupa cebulowa – 150 ml / 240 kcal
  • Łosoś na parze – 100g / 283 kcal
  • Prażony ryż brązowy z warzywami – 100 g / 135 kcal
  • Surówka z białej kapusty z dodatkiem cebuli, jabłka oliwy z oliwek soli i pieprzu ziołowego do smaku – 100 g / 67 kcal
  • Woda z cytryną i zieloną pietruszką – 200 ml

Podwieczorek 243 kcal

  • Koktajl Zielony przygotowany z kefiru, awokado, zielonej natki pietruszki, otrębów owsianych i soku z cytryny – 300ml / 243 kcal

Kolacja 233 kcal

  • Gulasz z cukinii, bakłażana , marchwi , papryki , cebuli – 250 g / 133 kcal
  • Pestki dyni – 25 g / 50 kcal
  • Orzechy włoski – 25 g / 50 kcal
  • Herbata z melisy – 200 ml

Wartości odżywcze:

  • Wartość energetyczna kcal: 1499
  • Białko g: 52,72
  • Tłuszcz g: 88,01
  • Węglowodany g: 155,32
  • Błonnik pokarmowy g: 30,11
  • Witaminy: A µg 1025,85; E mg 15,33; B1 mg 0,99; B2 mg 1,05; PP mg 14,82; C mg 99,2

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze