Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Zdrowe postanowienia noworoczne

123rf.com
31 grudnia 2015 in Zdrowie by redakcja
Według badań nawet 80% z nas przygotowuje listę postanowień noworocznych*. Najczęściej chcemy zgubić zbędne kilogramy i zmienić złe nawyki, np. rzucić palenie. Czy istnieje jakiś sprawdzony sposób na realizację naszych założeń? Tak! Odpowiedź znajdziemy w naszym genotypie!

Postanowienie 1 – zrzucić zbędne kilogramy

Zanim po raz kolejny podejmiemy trud odchudzania w nowym roku, warto zastanowić się, jak zrobić to skutecznie i zdrowo. „W naszym genotypie znajdują się markery, które są ważnymi czynnikami ryzyka otyłości. Z otyłością wiąże się wiele chorób przewlekłych, takich jak zaburzenia przemiany materii czy gospodarki lipidowej, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i tzw. zespół metaboliczny. U osób obciążonych tym wariantem genetycznym ryzyko wystąpienia nadwagi jest wyższe o 20%, a otyłości (zwłaszcza najbardziej niebezpiecznej brzusznej) o 60%”, tłumaczy dr inż. Tomasz Czernecki, dietetyk genetyczny.

Genotyp, który wskazuje wysokie genetyczne predyspozycje do otyłości i towarzyszących jej chorób przewlekłych ma 17,1% Europejczyków. Wiedza na temat tego, czy również i my znajdujemy się w tej grupie, pozwoli na opracowanie diety szytej na naszą miarę oraz ułatwi wybór produktów, które powinniśmy włączyć do naszego codziennego jadłospisu.

„W naszym DNA ukryte są wskazówki o tym jakie produkty spożywcze powinniśmy spożywać i jak dobierać aktywności fizyczne, czy spędzać wolny czas. Dla jednych najbardziej efektywna będzie codzienna umiarkowana aktywność fizyczna, która najlepiej ustabilizuje naszą wagę i pracę serca, dla innych połączenie treningu kardio z ćwiczeniami siłowymi i interwałowymi. Badania pokazują zagrożenia i mobilizują do zmiany szkodliwych nawyków. W zależności od posiadanego genotypu rekomendowane są różne sposoby walki z otyłością ”, dodaje ekspert z zepołu Vitagenum

Postanowienie 2 – Poradzić sobie ze stresem i zmienić złe nawyki

Z badań genetycznych możemy się również dowiedzieć jakie mamy predyspozycje do złych nawyków i w jaki sposób stres wpływa na nasz organizm. By stwierdzić co najlepiej ukoi nasze zszargane nerwy analitycy badają m.in. receptor dopaminy, nautrofiny BDNF i receptory glukokortykoidowe (określające poziom kortyzolu). Jeśli np. okaże się, że nasz receptor dopaminy przynależy do typu B oznaczać to będzie, że nasz genotyp jest podobny do niemal 80% społeczeństwa i że m.in. nasza osobowość to typ statecznego domatora, więc w sferze własnych postaw i zachowań możemy: cechować się opanowaniem, powściągliwością, a także przywiązaniem do powtarzalności i rutyny w codziennym życiu; mieć konserwatywne podejście do życia; wykazywać niższą skłonność do poszukiwania nowych doznań i podejmowania ryzykownych zachowań; być osobą systematyczną, uporządkowaną i oszczędną; cechować się mniejszą skłonnością do podejmowania ryzykownych decyzji finansowych (dotyczy mężczyzn); być skłonnym do późniejszej inicjacji seksualnej.
W relacjach społecznych możemy: reprezentować postawę prospołeczną i altruistyczną; być postrzeganym jako osoba skuteczna i rozważna, ale jednocześnie nadmiernie kontrolująca się; podporządkowywać się ogólnie panującym zasadom.

Sprawdzona naukowo wiedza o nas samych może okazać się skutecznym rozwiązaniem wielu trapiących nas w odchodzącym roku problemów. Zamiast marnować czas i pieniądze na kolejne diety cud czy jedyne dobre sposoby walki ze stresem, najlepiej zacząć po prostu od dokładnego poznania samych siebie. Reszta, z odrobiną silnej woli i samozaparcia, przyjdzie nam wówczas dużo łatwiej.

* Według badań przeprowadzonych przez CBOS na reprezentatywnej grupie 1 000 osób w wieku 15-75 lat.

Zespół Vitagenum stanowią naukowcy wyspecjalizowani w nutrigenomice, nutrigenetyce, genetyce, dietetyce i żywieniu człowieka. O naszym doświadczeniu świadczą setki sekwencji DNA opublikowanych w międzynarodowej bazie danych NCBI GenBank. 


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI