Zdrowe postanowienia noworoczne

123rf.com

Według badań nawet 80% z nas przygotowuje listę postanowień
noworocznych*. Najczęściej chcemy zgubić zbędne kilogramy
i zmienić złe nawyki, np. rzucić palenie. Czy istnieje jakiś
sprawdzony sposób na realizację naszych założeń? Tak! Odpowiedź
znajdziemy w naszym genotypie!

Postanowienie 1 – zrzucić zbędne kilogramy

reklama

Zanim po raz kolejny podejmiemy trud odchudzania w nowym roku, warto zastanowić się, jak zrobić to skutecznie i zdrowo. „W naszym genotypie znajdują się markery, które są ważnymi czynnikami ryzyka otyłości. Z otyłością wiąże się wiele chorób przewlekłych, takich jak zaburzenia przemiany materii czy gospodarki lipidowej, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i tzw. zespół metaboliczny. U osób obciążonych tym wariantem genetycznym ryzyko wystąpienia nadwagi jest wyższe o 20%, a otyłości (zwłaszcza najbardziej niebezpiecznej brzusznej) o 60%”, tłumaczy dr inż. Tomasz Czernecki, dietetyk genetyczny.

Genotyp, który wskazuje wysokie genetyczne predyspozycje do otyłości i towarzyszących jej chorób przewlekłych ma 17,1% Europejczyków. Wiedza na temat tego, czy również i my znajdujemy się w tej grupie, pozwoli na opracowanie diety szytej na naszą miarę oraz ułatwi wybór produktów, które powinniśmy włączyć do naszego codziennego jadłospisu.

„W naszym DNA ukryte są wskazówki o tym jakie produkty spożywcze powinniśmy spożywać i jak dobierać aktywności fizyczne, czy spędzać wolny czas. Dla jednych najbardziej efektywna będzie codzienna umiarkowana aktywność fizyczna, która najlepiej ustabilizuje naszą wagę i pracę serca, dla innych połączenie treningu kardio z ćwiczeniami siłowymi i interwałowymi. Badania pokazują zagrożenia i mobilizują do zmiany szkodliwych nawyków. W zależności od posiadanego genotypu rekomendowane są różne sposoby walki z otyłością ”, dodaje ekspert z zepołu Vitagenum

Postanowienie 2 – Poradzić sobie ze stresem i zmienić złe nawyki

Z badań genetycznych możemy się również dowiedzieć jakie mamy predyspozycje do złych nawyków i w jaki sposób stres wpływa na nasz organizm. By stwierdzić co najlepiej ukoi nasze zszargane nerwy analitycy badają m.in. receptor dopaminy, nautrofiny BDNF i receptory glukokortykoidowe (określające poziom kortyzolu). Jeśli np. okaże się, że nasz receptor dopaminy przynależy do typu B oznaczać to będzie, że nasz genotyp jest podobny do niemal 80% społeczeństwa i że m.in. nasza osobowość to typ statecznego domatora, więc w sferze własnych postaw i zachowań możemy: cechować się opanowaniem, powściągliwością, a także przywiązaniem do powtarzalności i rutyny w codziennym życiu; mieć konserwatywne podejście do życia; wykazywać niższą skłonność do poszukiwania nowych doznań i podejmowania ryzykownych zachowań; być osobą systematyczną, uporządkowaną i oszczędną; cechować się mniejszą skłonnością do podejmowania ryzykownych decyzji finansowych (dotyczy mężczyzn); być skłonnym do późniejszej inicjacji seksualnej.
W relacjach społecznych możemy: reprezentować postawę prospołeczną i altruistyczną; być postrzeganym jako osoba skuteczna i rozważna, ale jednocześnie nadmiernie kontrolująca się; podporządkowywać się ogólnie panującym zasadom.

Sprawdzona naukowo wiedza o nas samych może okazać się skutecznym rozwiązaniem wielu trapiących nas w odchodzącym roku problemów. Zamiast marnować czas i pieniądze na kolejne diety cud czy jedyne dobre sposoby walki ze stresem, najlepiej zacząć po prostu od dokładnego poznania samych siebie. Reszta, z odrobiną silnej woli i samozaparcia, przyjdzie nam wówczas dużo łatwiej.

* Według badań przeprowadzonych przez CBOS na reprezentatywnej grupie 1 000 osób w wieku 15-75 lat.

Zespół Vitagenum stanowią naukowcy wyspecjalizowani w nutrigenomice, nutrigenetyce, genetyce, dietetyce i żywieniu człowieka. O naszym doświadczeniu świadczą setki sekwencji DNA opublikowanych w międzynarodowej bazie danych NCBI GenBank.