Po co nam negatywne emocje?

negatywne emocje
123rf.com

Amerykański coach Mike Bundrant uważa, że ból emocjonalny przynosi nam pewne „korzyści”. Wymienia 8 przypadków, kiedy „opłaca” się nam cierpieć. Jest to nieświadomy autosabotaż, który przynosi nam jeszcze więcej negatywnych emocji oraz strat.
Stres chronicznego emocjonalnego cierpienia sprawia, że jakość naszego życia jest drastycznie obniżona a jego długość skrócona. Może nawet zdajemy sobie sprawę, przeczuwamy, że tkwienie w negatywnych emocjach, niezmiernie nam szkodzi, jednak trudni nam zaprzestać tego autosabotażu. Dlaczego tak bardzo jesteśmy przywiązani do emocjonalnego cierpienia, że nie potrafimy się od niego uwolnić? Z powodu „korzyści”. Jakich?

1. Brak poczucia własnej wartości. Mogę czuć się bezwartościowo, ale przynajmniej wiem, że nie można ode mnie wiele oczekiwać. Korzyść – chwilowa ulga wynikająca z poczucia bezpieczeństwa, że jestem ciągle w tym samym momencie rozwoju.

2. Złość na innych ludzi. Mogę mieć dyskomfort spowodowany złością, ale przynajmniej mam poczucie, że to nie moja wina. Korzyść – czucie się niewinnym.

3. Lęk. Boję się, ale przynajmniej mam wymówkę, żeby nie przekraczać granicy mojej strefy komfortu. Korzyść – czuję się bezpiecznie.

4. Zniechęcenie. Nie działam, ale też nie ryzykuję ani sukcesu ani porażki. Korzyść – pozostaję przy tym, co znane.

5. Bycie ofiarą. Nie mam o sobie najlepszego zdania, ale przynajmniej wiem, że inni ludzi są źli. Korzyść – poczucie, że jestem dobry, kiedy inni są źli.

6. Zazdrość. Czuję to niewygodne uczucie, ale przynajmniej usiłuję kontrolować nim partnera. Korzyść – rozładowanie wewnętrznego lęku wynikającego z niebezpieczeństwa porzucenia.

7. Apatia. Może niewiele osiągam, ale przynajmniej nie jestem na tyle głupi, żeby trwonić siły na niepotrzebne ruchy. Korzyść – pozostawanie w strefie komfortu.

8. Frustracja. Jestem sfrustrowany życiem, ale przynajmniej mnie ono nie przeraża. Korzyść – nie czuję dreszczu emocji, które towarzyszą wyzwaniom.

Pierwszym krokiem do wyjścia z wymienionych sytuacji jest uświadomienie sobie, jakie z nich czerpiemy pozorne korzyści. Trzymanie się ich jest najmniej skutecznym sposobem na radzenie sobie z negatywnymi emocjami. Kiedy już poznasz swoje nieświadome zachowania, możesz zastanowić się, czy nadal chcesz tkwić w emocjonalnym bólu, czy też wreszcie coś zmienić w swoim życiu.