fbpx

Stany depresyjne – pomaga uważność

Stany depresyjne - pomaga uważność
123rf.com

Smutno ci, tracisz koncentrację, niewiele cię interesuje, właściwie nic nie cieszy. A na dodatek twoje myśli utknęły w pętli samokrytyki. Podczas stanów depresyjnych można ulżyć cierpieniu praktyką uważności.

Naukowcy, którzy badali wpływ myśli na mózg u osób ze stanami depresyjnymi, zauważyli że pomagają celowe działania, dzięki którym tworzymy pozytywne emocje. Pierwszym krokiem jest praca nad wyjściem z kołowrotu krytycznych myśli. Nie jest to najłatwiejsze zadanie, bo już na samym początku w głowie mogą pojawić się następujące stwierdzenia: „To nie pomoże”, „A jak zaszkodzi”, „Nie jestem się w stanie z tego wykręcić”. Co w takim razie robić?

Użyj uważności

Co to oznacza? Wystarczy zauważyć coś i nie mieć na ten temat zdania. Nawet gdy myślisz: „To nie pomoże”, po prostu zwróć uwagę na tę myśl. Nie decyduj, czy to dobrze czy źle, po prostu przyjmij ją do wiadomości, a następnie pozwól jej odejść.

Trener Rick Carson nazywa te negatywne myśli „Gremlins”. W książce „Oswajanie swojego Gremlina” odnosi się do słów chińskiego filozofa Lao- Tsy:

Wystarczy zauważyć naturalny porządek rzeczy.
Pracować z nim, a nie przeciwko niemu”.

Wystarczy zauważyć. Nie osądzać. Nie umniejszać znaczenia. Wystarczy zauważyć swoje myśli i pozwolić im odejść. Podobnie jest z nastrojów. Zauważ, że masz stany depresyjne. Nie miej na ich temat opinii. Ta praktyka zwracania uwagi jest bardzo uwalniająca. Carson radzi nie zmagać się z Gremlinami. Jeśli zaczniesz je krytykować – one wygrają. Gremlin zrobi się coraz większy i silniejszy. Wystarczy zauważyć swoją myśl lub nastrój, a ich moc zmaleje. Ona rośnie, kiedy je interpretujemy. Gdy dotkniemy smutku czy lęku, przestaną być rzeczywiste. Jak przyszły, tak pójdą. Potrzebny jest czas i zaufanie własnym uczuciom.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>