fbpx

Choroby serca – jak im zapobiegać?

choroby_serca
123rf.com

Bije od 50 do 70 razy w ciągu minuty. Pracuje w dzień i w nocy. Serce to życiodajna pompa, która zasila cały organizm. Nigdy nie odpoczywa. Czy doceniasz jego wysiłek i starasz się uchronić przed chorobami serca?
Sposób, w jaki się odżywiasz, ma wpływ nie tylko na twój wygląd, ale też na kondycję całego organizmu, pokarm jest bowiem paliwem dla jego „silnika” – serca. Dieta, która prowadzi do nadwagi i otyłości, zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Każdy dodatkowy kilogram obciąża pracę serca. Dlatego utrzymanie prawidłowej wagi oraz zdrowe odżywianie jest najlepszym sposobem, by uniknąć problemów z nadciśnieniem tętniczym czy niewydolnością serca.

Jak zapobiegać chorobom serca?

Wbrew powszechnemu mniemaniu choroby kardiologiczne nie są wcale schorzeniem osób starszych czy przesadnie otyłych – już 10-procentowa nadwaga po 40. roku życia zwiększa ryzyko wystąpienia niewydolności serca. Na szczęście dzięki zdobyczom medycyny umiemy leczyć choroby układu krążenia, ważniejsze jest jednak, by nauczyć się im zapobiegać. Rozwiązanie? Zdrowy tryb życia, czyli ruch plus świadome odżywianie. Naukowcy obliczyli, że średnia długość życia człowieka zależy w 25 proc. od jego DNA, a aż w 75 proc. od indywidualnych wyborów. Co ważne, decyzje te mają znaczenie, nawet gdy podejmiemy je w wieku 70 lat.

Ryzyko zachorowań można zmniejszyć, redukując masę cała, rezygnując z palenia papierosów, wprowadzając do codziennej aktywności więcej wysiłku fizycznego, a także odstawiając tłuszcze zwierzęce i sól na rzecz błonnika. Oczywiście istnieją także inne niż zła dieta uwarunkowania ryzyka chorób, na które wpływu nie mamy – wiek, czynniki genetyczne – dlatego osoby starsze i te, których bliscy cierpieli na choroby serca, tym bardziej powinny zwiększyć wysiłek w kierunku zmiany stylu życia. To, że ma on decydujący wpływ zarówno na występowanie, jak i przebieg chorób wieńcowych potwierdzają choćby statystyki – krajem o największej częstości ich występowania jest Irlandia Północna, której mieszkańcy chętnie przesiadają w pubach. Natomiast wśród Masajów w Afryce niemal nie spotyka się choroby wieńcowej (ale pewnie i to się zmieni, bo Masajowie coraz częściej porzucają koczowniczy tryb życia na rzecz bardziej stabilnej pracy, np. w handlu).

Pierwszym warunkiem, aby zacząć życie w rytmie zdrowego serca, jest bezwzględne odstawienie papierosów – palenie tytoniu uszkadza bowiem ściany naczyń krwionośnych (stają się sztywne) i przyczynia się do rozwoju nadciśnienia tętniczego i miażdżycy. Ryzyko wystąpienia ataku serca u osoby, która zaprzestała palenia, jest podobne do ryzyka u osoby, która nigdy nie paliła. Zatem ta zmiana bardzo się opłaca! Ważny jest regularny ruch, nawet niewielki, ale najważniejsza – zdrowa dieta, co znów potwierdzają statystyki. Mieszkańców Holandii i Finlandii, na ogół aktywnych, nie omijają choroby serca, ponieważ ich dieta bogata jest w tłuszcze zwierzęce.