Przetrwać wiosenne przesilenie

123rf.com

Początki wiosny to trudny czas dla organizmu. Wahania temperatur mają bezpośredni wpływ na samopoczucie oraz odporność. Gdy na zewnątrz pogoda płata figle, zaczynamy intensywniej korzystać z wewnętrznych
zasobów, czyli: witamin, minerałów oraz cennych kwasów tłuszczowych. Dodatkowo rośnie apetyt. Jak na bieżąco zasilać organizm?

Nieprzypadkowo druga fala zachorowań przypada właśnie na marzec. Bezpośrednią przyczyną wielu chorób są wirusy i bakterie, liczne w okresie przesilenia. Dobrze odżywiony organizm będzie skutecznie się bronił przed wtargnięciem i rozwojem chorobotwórczych drobnoustrojów. „Niedobory żywieniowe ułatwiają bakteriom przeniknięcie do wnętrza i tworzenie ognisk zapalnych. Ale objawom przesilenia wiosennego łatwo możemy zaradzić. Jak? Wystarczy uzupełnić składniki, których o tej porze roku naszemu organizmowi brakuje najczęściej. Szczególnie ważne dla podniesienia odporności. są: witamina A, E, C, żelazo, cynk, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz ‚słoneczna witamina’ D, na której niedobór jesteśmy szczególnie narażeni w okresie przejściowym. Aby cieszyć się dobrym zdrowiem, powinniśmy zadbać o to, by na naszym talerzu częściej gościły ryby, jajka, mięso, pestki dyni, warzywa – surowe i kwaszone. Warto też wspomnieć o produktach zawierających naturalne antybiotyki takich jak czosnek, cebula, chrzan i rzeżucha, które również wspomagają odporność”, zaznacza Aleksandra Koper, Specjalista ds. żywienia z Fundacji BOŚ.

reklama

Warzywa i owoce są cennym źródłem składników pokarmowych. Trzeba jednak uważać, by nie straciły wartości odżywczych w trakcie przygotowywania. Na co zwrócić uwagę?

  • Przede wszystkim wybierajmy owoce świeże i dojrzałe, a nie zwiędnięte i nadpsute.
  • Nie musimy ich obierać, ponieważ tuż pod skórką znajdują się znaczne ilości składników mineralnych i witamin. Warto jednak pamiętać, by je dokładnie umyć tuż przed rozdrobnieniem, ponieważ moczenie i płukanie pokrojonych owoców i warzyw powoduje również wypłukiwanie cennych składników: witaminy C, kwasu foliowego i składników mineralnych. Np. młodej marchewki nie musimy odbierać, wystarczy dokładnie wyszorować ją szczoteczką, opłukać i zjeść jako przekąskę albo przygotować zdrowy sok, bez dodatku cukru.
  • Dodatkowo trzeba chronić warzywa i owoce przed światłem, dlatego najlepiej kroić tuż przed spożyciem albo przechowywać w lodówce.
  • Godne polecenia jest też duszenie warzyw albo gotowanie ich na parze, które zapobiega utracie składników odżywczych.

Przesilenie wiosenne wiąże się ze spadkiem nastroju i formy. Zimą mniej się ruszamy, rzadziej również mamy kontakt z promieniami słonecznymi. Wiosną łatwiej zmotywować się do sportu i ćwiczeń fizycznych. Warto, ponieważ aktywność fizyczna ułatwia powrót organizmu do równowagi.