fbpx

Kompas na radość!

Komaps na radość!
123rf

Nie mamy dostępu do radości, koncentrując się na czynnikach zewnętrznych. Odczuwanie prawdziwej radości zależy wyłącznie od nawigacji naszego wewnętrznego kompasu.
Psychoterapeuta Donald Altman w swojej nowej książce „The Joy Compass: 8 Ways to Find Lasting Happiness, Gratitude & Optimism in the Present Moment” podaje sposoby na znalezienie trwałego szczęścia, wdzięczności i optymizmu w chwili obecnej. Oto 3 z nich:

1. Ładnie do siebie mów

To, jak zwracamy się do siebie w naszym nieustannym dialogu wewnętrznym, bezpośrednio przekłada się na nasz nastrój i spojrzenie na życie. Na przykład słowa „muszę” i „powinnam” odbierają nam radość i sprawiają, że nie jesteśmy zadowolone. Za tymi słowami kryje się poczucie winy i brak miłości własnej. Oznaczają one, że nie akceptujemy swoich pragnień i siebie takimi, jakimi jesteśmy. Im więcej tych słów używamy, tym bardziej żyjemy wbrew sobie. Zamiast „muszę” używajmy „chcę”, „mogłabym”. W ten sposób będziemy dla siebie bardziej życzliwe i wspierające. Wówczas otworzymy się na to, żeby być bardziej elastyczne, wyjdziemy ze sztywnych schematów powinności. Zamiana tych słów otwiera nas na nowe perspektywy, bo czy rzeczywiście: „Chcę teraz posprzątać” i czy naprawdę „Mogłabym pomóc koleżance”? A może właśnie chcę i mogłabym zrobić coś zupełnie innego? Tak postępując, kompas sam ustawia się na radość.

2. Szukaj śmiechu

Badania od dawana wykazują, że śmiech poprawia zdrowie, bo zmniejsza efekty stresu. Gdy się śmiejemy mamy lepszą odporność, zmniejszamy ryzyko depresji a nawet możemy urosnąć. Pamiętaj zatem, żeby każdego dnia mieć jakiś powód do śmiechu. Najlepszym na to sposobem jest otaczanie się wesołymi ludźmi, a unikanie tych co narzekają i marudzą.

3. Żyj blisko natury

Nie musisz żyć w środku puszczy, żeby korzystać z dobrodziejstw natury. Stań obok drzewa, połóż na na jego pniu dłonie i poczuj jego stabilność. Cofnij się, żeby zobaczyć całe drzewo, spójrz na nie z góry na dół, z dołu do góry, dostrzegając najmniejsze szczegóły, takie jak kolor liści i fakturę pnia. Kiedy skończysz, przyjrzyj się innemu drzewu, trawie, krzakom. Przekonasz się, że twój nastrój się poprawi. Korzystanie z kompasu radości nie oznacza, że mamy ignorować bolesne emocje i udawać, że wszystko jest ok, jeśli nie jest ok. To jest praktyka uważności i dbałości o siebie, są to sposoby na uzyskanie wewnętrznego spokoju.

Ćwiczenie dla równowagi umysłu – TUTAJ

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>