Kompas na radość!

Komaps na radość!
123rf

Nie mamy dostępu do radości, koncentrując się na czynnikach zewnętrznych. Odczuwanie prawdziwej radości zależy wyłącznie od nawigacji naszego wewnętrznego kompasu.
Psychoterapeuta Donald Altman w swojej nowej książce „The Joy Compass: 8 Ways to Find Lasting Happiness, Gratitude & Optimism in the Present Moment” podaje sposoby na znalezienie trwałego szczęścia, wdzięczności i optymizmu w chwili obecnej. Oto 3 z nich:

1. Ładnie do siebie mów

To, jak zwracamy się do siebie w naszym nieustannym dialogu wewnętrznym, bezpośrednio przekłada się na nasz nastrój i spojrzenie na życie. Na przykład słowa „muszę” i „powinnam” odbierają nam radość i sprawiają, że nie jesteśmy zadowolone. Za tymi słowami kryje się poczucie winy i brak miłości własnej. Oznaczają one, że nie akceptujemy swoich pragnień i siebie takimi, jakimi jesteśmy. Im więcej tych słów używamy, tym bardziej żyjemy wbrew sobie. Zamiast „muszę” używajmy „chcę”, „mogłabym”. W ten sposób będziemy dla siebie bardziej życzliwe i wspierające. Wówczas otworzymy się na to, żeby być bardziej elastyczne, wyjdziemy ze sztywnych schematów powinności. Zamiana tych słów otwiera nas na nowe perspektywy, bo czy rzeczywiście: „Chcę teraz posprzątać” i czy naprawdę „Mogłabym pomóc koleżance”? A może właśnie chcę i mogłabym zrobić coś zupełnie innego? Tak postępując, kompas sam ustawia się na radość.