Podróż do świadomości – 7 etapów

Podróż do świadomości - 7 etapów
123rf

Największa krzywdę robimy sobie, gdy nie jesteśmy świadomi tego, co w nas się dzieje. Nie wiemy, jakie mamy myśli, nie czujemy własnych uczuć. Przedstawiamy drogę do świadomości w 7 krokach.
1. Uświadom sobie jakie wydarzenia wyzwalają trudne emocje

Zrób listę zdarzeń, które wywołują przykre uczucia – złość, lęk, poczucie niższości, winy, zawstydzenia. Następnie wybierz jedno, które wydaje ci się najłatwiejsze do przepracowania. Chodzi o to, żeby uniknąć uczucia przytłoczenia przez ten proces. Jeśli obudzi on w tobie intensywne, bolesne emocje, powstrzymaj się od pracy na własną rękę.

2. Głęboko oddychaj

Po wybraniu zdarzenia, poświęć od 3 do 5 minut na powolne, głębokie oddechy z brzucha. Pozwól sobie na relaks. Skupiając się na oddechu, z zamkniętymi oczami, skanuj całego ciała od czubka głowy po czubki palców, dostrzegając obszary napięcia. Możesz je poczuć w barkach, ściśniętym żołądku, ucisku w klatce piersiowej, bólu głowy, sztywności jakiejś części kręgosłupa. Tam mieszczą się te trudne emocje, umysł potrafi je wyprzeć, ciało cię nie oszuka, to ono je przechowuje. Gdy zlokalizujesz te doznania w ciele, wyobraź sobie, że jesteś w bezpiecznym miejscu. Uświadom sobie, że twoja najgłębsza istota, twoje autentyczne ja, nie jest tymi emocjami. Jesteś tylko ich obserwatorem. To stare energie ran z dzieciństwa, czyli z czasów, gdy byłeś zbyt słaby, żeby móc się przed nimi obronić, wtedy nie stać cie było na inny wybór, inną perspektywę. Teraz jest inaczej, wybór należy tylko do ciebie.

3. Poczuj emocje i uczucia

ZAMÓW

E-WYDANIE

Oddychaj do tego miejsca w ciele, w którym poczułeś napięcie. Podczas tej czynności dawne emocje mogą dać o sobie znać. Cały czas wolno i głęboko oddychając, zadaj sobie pytanie: „Co czuję teraz?”. Jeśli na przykład czujesz gniew, postaraj się poczuć go na tyle silnie, żeby go uwolnić. Pod nim może kryć się ból, żal, lęk. Zadaj sobie pytanie: „Co leży u podstaw tego gniewu?”. Jakie emocje i uczucia w związku z tym czujesz? Zapisz je na kartce.

4. Skoncentruj się na doznaniach w ciele

Postaraj się zatrzymać na doznaniach, które odczuwasz fizycznie. Oddychaj głęboko do miejsca w ciele, w którym czujesz dyskomfort. Po raz kolejny świadomie dopuść do głosu swoje uczucia, niczego nie tłum, nie oceniaj, nie myśl. W pewnym momencie intensywność tych uczuć zacznie maleć. Wówczas zapytaj: „Co jeszcze czuję?”. Znowu zapisz to, co do ciebie przyjdzie.

5. Zaakceptuj swoje uczucia

Przypomnij sobie, że to nie są uczucia, które świadomie wybrałeś. Jesteś ich obserwatorem. Spokojnie i pewnie powiedz sobie: „Zgadzam się, że czuję się … w tej chwili”. Pomyśl skąd ta emocja pochodzi, kiedy w przeszłości czułeś się w ten sposób. Może gdy ktoś krzyczał na ciebie, a ty nie miałeś dość sił, a ty bardzo się bałeś. Powiedz sobie: „Już przeżyłem tą sytuację. Teraz jestem silniejszy i po raz kolejny mogę to zrobić”. Poczuj dawne uczucia w pełni je akceptując w tu i teraz. Gdy wejdziesz w nie głęboko może pojawić się płacz, smutek, żal, ból.

6. Zauważ, co w tej chwili myślisz

To te myśli, wyzwalają w tobie bolesne emocje. Mogą one brzmieć: „Jestem słaba”, „Nie poradzę sobie”, „Jestem beznadziejna”, „Boję się”. Twoje myśli automatycznie wyzwala emocje i doznania fizyczne w ciele. Teraz pooglądaj te myśli z bezpiecznej odległości, w której jesteś obiektywnym obserwator. Tak jakbyś oglądał je z okien pociągu, ty siedzisz wygodnie i odjeżdżasz a one zostają gdzieś daleko. Zapisz co czujesz w tej chwili.

7. Zrozum, dlaczego nadal w dawny sposób reagujesz na teraźniejsze doświadczenia

Uświadom sobie, że teraźniejsze zdarzenia są tylko wyzwalaczem tamtych, dawnych emocji. Podniesiony głos szefowej nie jest głosem twojej dominującej matki, zmarszczona brew męża nie należy do twojego zagniewanego wiecznie ojca, którego się bałaś. To przeszłość wywołuje te uczucia, które zostały „zamrożone” w ciele. Po to, żeby zostały uwolnione i otworzyły ci drogę do pozytywnych uczuć: radości, miłości, szczęścia. To dobra wiadomość. Masz możliwość, żeby niezależnie od teraźniejszych okoliczności pozostać świadomym swoich uczuć, spokojnie je wybierać.

Myśli są niczym spust uwalniający uczucia, które chcą ci przekazać jak najlepiej, bo w zgodzie ze sobą, masz przeżyć życie. W morzu życia uczucia są najbardziej wiarygodnym systemem nawigacji.

Pomyśl o czym myślisz (1 część artykułu) – TUTAJ

?>