10 kół ratunkowych podczas kłótni

123rf.com

Bycie razem nie obejdzie się bez różnic zdań, które prowadzą do kłótni. Kiedy jesteśmy w ogniu walki na słowa, emocje biorą górę. Wówczas tracimy świadomość tego, co się z nami oraz partnerem dzieje. Jak temu zapobiec?
Pary, które potrafią cieszyć się partnerstwem i bliskością, opanowały umiejętność panowania nad emocjami podczas konfliktów. Nie należy mylić z tego z obojętnością czy brakiem uczuć. Jest wręcz odwrotnie – nieuleganie emocjom oznacza właśnie kontakt z uczuciami, które są głębokie i zdecydowanie mniej zmienne niż emocje. Według Johna Gottmana, amerykańskiego psychoterapeuty, specjalisty od pracy z parami, istnieje 10 prostych w zastosowaniu kół ratunkowych, które pozwalają nie przekształcić kłótni we wzajemne ranienie się.

1. Zgódź się z tym, co mówi twój partner. Ma prawo do swojego zdania, poglądu, spojrzenia na świat, emocji, uczuć.

2. Zapytaj otwarcie, co czuje twój partner. Dasz sygnał zainteresowania, słuchania, chęci zrozumienia.

3. Niezależnie, jak ostro rozmawiacie, spokojnie wyraź swoje uczucia.

4. W momencie, kiedy emocje wymykają się już spod kontroli, zmień temat na niekontrowersyjny. Uspokójcie się i już spokojni wróćcie do tego, co was poróżniło.

5. Słuchając partnera, zastanów się, na co, czego on chce, możesz się zgodzić. Nie postępuj jednak wbrew sobie.

6. Rozładuj napięcie za pomocą poczucia humoru lub przynajmniej zdystansowanego spojrzenia.

7. Dyskutuj na temat swoich myśli i uczuć dotyczących konfliktu. Nie oceniaj partnera.

8. Weź odpowiedzialność za swoją część problemu. Konflikty nigdy nie są jednostronne.

9. Wykazuj się empatią, czyli postaraj się wczuć w położenie drugiej strony.

10. Przez cały czas pamiętaj o tym, co czujesz do partnera.