Kryzys w pracy – ćwiczenia

kryzys_w_pracy
123rf.com

Dostałaś wypowiedzenie? Przeszłaś wypalenie zawodowe? A może szef znów doprowadził cię do furii i najchętniej rzuciłabyś pracę? Dowiedz się, jak przekuć kryzys w pracy we wzmacniające doświadczenie
Według Evy-Marii i Wolframa Zurhorstów, trenerów związków, którzy zanim zajęli się terapią par, doświadczyli w swej karierze zawodowej nagłych zwolnień i radykalnych zmian − wszelkie kryzysy mają swe źródło w bolesnych, nieprzezwyciężonych i nieprzeniesionych do świadomości doświadczeniach interpersonalnych z przeszłości.

W książce „Kochaj siebie, nawet jeśli stracisz pracę” piszą o tym, że jeżeli w pracy jakiś człowiek albo jakaś sytuacja wyzwalają w nas negatywną reakcję, jest bardzo prawdopodobne, że właśnie uaktywniło się coś, co jest już znane naszemu systemowi wewnętrznemu – po prostu przenosimy dawne bolesne doświadczenia na człowieka lub sytuację z teraźniejszości.

Nie oznacza to jednak, że kiedyś przeżyliśmy już tę samą sytuację lub konstelację międzyludzką. Gdy jednak w życiu dorosłym nie potrafimy dostrzec schematu, w którym utknęliśmy, historia zaczyna się powtarzać. Zmieniamy wtedy prace jak rękawiczki (lub mamy na to ochotę za każdym razem, gdy pojawia się sytuacja kryzysowa) i odnosimy wrażenie, że przed nami siedzi ciągle ten sam nieznośny szef, który tak nam napsuł krwi, tyle tylko, że teraz ma inny krawat. Jak przerwać ten zaklęty krąg? Autorzy zwracają uwagę na dwa ważne aspekty:

  1. Rozpoznaj schemat z dzieciństwa. Gdy po otrzymaniu wypowiedzenia albo ogłoszeniu upadłości czujesz się niesprawiedliwie potraktowana, niedoceniana, bezsilna, obca albo niedostatecznie dobra, uświadom sobie, że są to doświadczenia, które przeszłaś dawno temu i które odcisnęły na tobie głębokie piętno, a teraz podświadomie i samoczynnie wpływają na twój dzisiejszy świat doznań. Pamiętaj – ani szef, ani kolega, ani konkurencja czy kryzys gospodarczy nie ponoszą winy za to, że masz poczucie, że w twoim życiu wszystko się sypie.
  2. Przepracuj dawny uraz. Proces dzisiejszy odsłania dynamikę procesu minionego, który czeka na uzdrowienie. To właśnie jest dar kryzysu: pokazuje ci dokładnie, co możesz rozwiązać, odpuścić i zastąpić nowymi strategiami za pomocą dostępnych ci teraz umiejętności. Kiedy zaleczysz stare rany oraz rozpoznasz i świadomie przepracujesz wzorce myślowe leżące u podstaw dzisiejszych kryzysów, podobne sytuacje nagle przestaną pojawiać się w twoim życiu.

Jak to zrobić?

W chwilach silnego napięcia i strachu ciężko jest przyglądać się własnemu życiu czy przeprowadzić autorefleksję, nie zapominając przy tym ani o szerszym kontekście, ani o niezbędnym dystansie. Niektórym udaje się to tylko dzięki profesjonalnemu wsparciu. Jeśli jednak nie jesteś gotowa na skorzystanie ze wsparcia coacha czy terapeuty, pomocą może ci służyć również twój partner lub zaufany przyjaciel – osoby te znają wiele zależności w twoim życiu, twoją przeszłość, często też twoją rodzinę. Nie były jednak tak jak ty częścią wydarzeń i dlatego mogą z nieco większym dystansem spoglądać na system, który cię ukształtował i w którym odruchowo funkcjonujesz. Przy wytężonej świadomości i odrobinie wprawy można odkryć swe podświadome strategie uniemożliwiające sukces w wielu równoległych obszarach i we wszystkich okresach życia.