11 ćwiczeń, dzięki którym zyskasz pewność siebie

Pewność siebie to stan umysłu. (Fot. iStock)

Pewność siebie to stan umysłu, który wynika z poczucia własnej wartości, wyjątkowości, akceptacji i wiary w moc sprawczą. Przecież nie ma na świecie drugiej takiej osoby jak ty!

Brak pewności siebie powoduje, że stoimy na uboczu życia. Wolimy pozostać w bezpiecznej strefie komfortu. To dlatego nie podejmujemy ryzyka, nie inicjujemy kontaktu z ludźmi, nie walczymy o swoje prawa i nie umiemy odmawiać bez poczucia winy. Nieśmiałość, która jest przejawem braku pewności siebie, powoduje, że przed nosem mogą nam przechodzić ciekawe propozycje zawodowe czy nowe znajomości. Brak poczucia własnej wartości wynika z braku samoakceptacji. To zupełnie tak, jakbyśmy obawiały się własnego światła, rozwinięcia swoich skrzydeł. Tymczasem to właśnie korzystanie w pełni ze swojego potencjału jest sednem rozwoju.

TEST: Czy jesteś pewna siebie?

1. Osiągasz cele z łatwością?
2. Znasz swoje mocne strony i pokazujesz je światu?
3. Bez problemu odmawiasz, jeśli nie możesz lub nie masz ochoty czegoś zrobić?
4. Zazwyczaj to ty inicjujesz rozmowę?
5. Masz poczucie, że każdą sprawę możesz załatwić?
6. Udało ci się zrealizować kilka marzeń?
7. Z łatwością podejmujesz decyzje i bierzesz za nie odpowiedzialność?
8. Dobrze czujesz się na stanowisku osoby zarządzającej zespołem ludzi?
9. Znajomi pytają cię często, jak coś załatwić?
10. Podczas rozmowy patrzysz w oczy rozmówcy?
11. Twój uścisk dłoni jest mocny?
12. Podczas chodzenia nie garbisz się, twoje plecy są proste?
13. Twój przekaz słowny jest konkretny i zrozumiały przez odbiorców?
14. Uważasz się za kobietę atrakcyjną?
15. Lubisz swoje ciało, a więc nie masz kompleksów z nim związanych?
16. Lubisz wyzwania i często je podejmujesz?
17. Potrafisz jasno zaznaczyć swoje granice w relacjach z ludźmi?

Większość odpowiedzi: „tak” oznacza, że jesteś kobietą, która osiąga swoje cele. Jeśli zgadzasz się tylko z kilkoma powyższymi stwierdzeniami – wzmocnij przebojowość i uwierz w swój potencjał, który tylko czeka na przebudzenie. Pomogą ci w tym następujące ćwiczenia:

1. Moc wyobraźni

Wyobraź sobie taką wersję siebie, która pewnie się porusza, podejmuje inicjatywę, załatwia nawet najtrudniejsze sprawy, jest zadowolona z siebie, wygląda atrakcyjnie i traktuje się ją z szacunkiem. Spróbuj poczuć w sobie tę moc, odwagę i pewność. Oddychaj świadomie. Pomyśl, co mogłoby się zmienić w twojej pracy, związku, relacjach z ludźmi, gdybyś była bardziej przebojowa. Jeszcze dziś lub najpóźniej jutro zrób jedną z rzeczy, które odkładasz od tygodni. To nie tylko pozwoli ci poczuć ulgę, ale też zmotywuje cię do podjęcia innych ważnych działań.

2. Twoja atrakcyjność

Jeśli nie akceptujesz swojego wyglądu i wciąż na coś narzekasz, wysyłasz do świata sygnał: „Nie jestem atrakcyjna”. Co ciekawe, im bardziej jesteśmy krytyczne wobec swojego wyglądu, tym częściej nosimy rzeczy, w których nie jest nam do twarzy, co potwierdza tylko naszą samoocenę.

Po pierwsze: uznaj, że krytyka siebie nie ma sensu, i uwierz, że jesteś wyjątkowa. Wiem, to trudne, ale na początek po prostu powiedz to sobie na głos. Po drugie: ubrania i dodatki powinny podkreślać twoją osobowość. Zamiast krytykować siebie, skrytykuj swoje ubrania. Poznaj swój typ urody (jesteś jesienią, zimą, wiosną czy latem?) oraz sylwetki (jabłko, gruszka, wazon itd.), ale przede wszystkim ubieraj się w to, w czym czujesz się sobą.

3. Kreatywny eksperyment

Kogo uważasz za odważnego i pełnego charyzmy? Wybierz jedną kobietę i jednego mężczyznę. Przypomnij sobie, jak wyglądają, jak się poruszają, w jaki sposób mówią. A teraz wciel się na chwilę w pierwszą z tych osób. Przejdź się po pokoju tak, jakbyś nią była. Jak to jest być w jej skórze? Po kilku minutach powiedz w myślach: „Teraz wracam do siebie”. Następnie wciel się w drugą z wybranych osób. Jak się teraz czujesz? Po kilku minutach powiedz w myślach: „Teraz wracam do siebie”. A teraz zapytaj siebie: „W czym ta osoba może mnie zainspirować? Jakie jej zachowanie chciałabym przetestować?”. Jedna reprezentuje twój kobiecy aspekt, druga – męski. Oba są ważne. A zatem jaki będzie pierwszy krok wyrażający twoją odwagę?

4. Zastosuj pozycję mocy

Badania naukowe wykazały, że postawa ciała oraz mimika wpływają na emocje i samopoczucie. Okazało się, że jeśli staniemy na przynajmniej dwie minuty w „pozycji mocy”, czyli z prostym kręgosłupem, trzymając ręce na biodrach, we krwi zwiększy się poziom testosteronu, a obniży hormonu stresu – kortyzolu. W praktyce łatwiej nam będzie zaznaczyć swoje granice, wyrazić zdanie i odmówić, jeśli zajdzie taka potrzeba.

5. Mów wolniej niż zwykle

Jeśli chcesz zwiększyć pewność siebie, spróbuj mówić trochę wolniej i wyraźniej niż zazwyczaj. Osoba niepewna mówi często za szybko, ponieważ obawia się, że może zabrać komuś zbyt dużo czasu. Nie przesadzaj jednak z wolnym tempem, po prostu miej świadomość każdego wypowiadanego słowa. Daj sobie prawo do tego, by być w pełni wysłuchaną. A jeśli ktoś ci przerywa, powiedz, że chciałabyś dokończyć zdanie.

6. Pogłębiaj swoją wiedzę

Jeśli masz wątpliwości, czy poradzisz sobie w pracy z nowym tematem, staraj się pogłębiać wiedzę, której ten temat dotyczy.

7. Poruszaj ciałem

Chcesz poczuć się pewnie i zwiększyć poziom energii przed ważnym spotkaniem? Oto proste ćwiczenie: szybko pocieraj dłonią o drugą dłoń, wypowiadając w myślach lub na głos jakieś pozytywne zdanie, np.: „Budzę moją pewność siebie”.

8. Podejmuj inicjatywę

Nie czekaj na aktywność ze strony bliskiej osoby, przyjaciela czy pracodawcy. Zabierz głos, zaproponuj coś, zainicjuj zmianę. Nie uzależniaj swojej dobrej samooceny od tego, czy ktoś się z tobą zgadza, czy nie.

9. Trudność a wyzwanie

Zamiast mówić: „To jest dla mnie bardzo trudne”, możesz powiedzieć: „To dla mnie wyzwanie”. Czujesz w ciele i umyśle tę różnicę? Wyzwanie wyzwala energię do działania, a trudność ją blokuje.

10. Pewność siebie w działaniu

Zapisz, jaki będzie twój pierwszy pewny krok w różnych sferach życia: pracy, relacji z samą sobą, rodzinie, związku, przyjaźni, pasji…

11. Przywoływanie mocy

Czasami w wyniku trudnych sytuacji życiowych tracimy część wewnętrznej mocy. Aby ją odzyskać, poczuj się przez chwilę jak szamanka, która będzie przywoływała do swojego ciała odszczepione fragmenty własnej siły i sprawczości:
Pomyśl o okolicznościach, w których mogłaś stracić część swojej mocy (rozstanie, zwolnienie z pracy itp.).
Zaakceptuj to, co się stało, inaczej częścią swojej energii życiowej nadal będziesz karmić przeszłość. A przecież żyjesz tu i teraz.
Wybacz w myślach temu, kogo uważasz za kata, czyli oprawcę w tej sytuacji.
Teraz wyobraź sobie, że twoja moc pod postacią białozłotego światła wraca do ciała. Odczuwasz tę świetlistą kulę szczególnie w obszarze splotu słonecznego. Oddychaj głębiej i bądź świadoma wszystkich odczuć.

Prawa Jaguara

W mitologii Indian Jaguar symbolizuje odwagę, pewność siebie, wewnętrzną moc i realizację celów. Oto niektóre z praw, jakie reprezentuje:

  • Pewność siebie to stan umysłu.
  • Bądź cierpliwa, nie spiesz się, działaj w odpowiednim momencie.
  • Patrz głębiej, staraj się zobaczyć sedno sytuacji.
  • Szanuj przeszłość i żyj tu i teraz.
  • Jest czas polowania i czas odpoczynku.
  • Odwagą jest życie z otwartym, nieopancerzonym sercem.
  • Twoja moc to ogień, który możesz rozniecać dla dobra swojego i innych.
  • Bądź łagodna dla siebie.
  • Działaj zawsze uczciwie.
  • Ciesz się ze swojego towarzystwa, bądź dla siebie przyjaciółką.

Źródło: Dagmara Gmitrzak, „Trening Jaguara. Obudź swoją pewność siebie i osiągaj zamierzone cele”, Sensus 2014